Alpské lezecko-skialpové dobrodružstvo

Od rakúskych až po tie francúzske. Áno, hovoríme o Alpách. Počas nášho januárového výletu sme liezli v Rakúsku, skialpovali vo Švajčiarsku a opäť liezli vo Francúzsku.

Naše alpské dobrodružstvo sme plánovali už dávno. Snehové a ľadové podmienky nám však koncom a ani začiatkom roka nepriali.

Lezieme dĺžku za dĺžkou a zrazu počujeme strašný rachot.
Nakoniec plánujeme odchod na 18. januára. Deň predtým balíme všetko, čo budeme na našej ceste potrebovať. Plánujeme ostať cca 10 dní, liezť ľady a skialpovať. Spať neplánujeme v luxusných hoteloch, ale pokúsime sa vyspať v našom VW golfíku combi. Neskôr sa presunieme ku kamarátom na gauč a ešte neskôr do plechovej búdy v zimných horách. Potrebujeme toho teda celkom dosť: lyže, lyžiarky, lezecké topánky, spacáky, karimatky, lezecké vybavenie, lavínové vybavenie, mačky, cepíny, laná, čelovky, oblečenie do chladných dní, jedlo, pitie, a to všetko aspoň na 12 dní.

Balenie lezeckého a skialpového materiáluBalenie lezeckého a skialpového materiálu

Lezenica na Renk Falls v Rakúsku

Vyrážame okolo 6 ráno po komplikáciách, ktoré sme úspešne vyriešili. Našou prvou zastávkou je cca 200 metrov vysoký ľad – Renk Falls v Rakúsku. Po 8 hodinách cesty prichádzame do dedinky, nad ktorou hľadáme nástup k ľadom a miesto na parkovanie. Parkujeme a pripravujeme naše auto na spanie. Spoločnosť nám robí zapadajúce slnko. Varíme večeru, balíme batohy a ideme spinkať. Ráno máme budík s východom slnka, šliapeme už od auta na skialpoch. K ľadu je to cca 8 km dolinou.

Nástup k ľadopádom Renk Falls v rakúskych Alpách
Okolo 10 sme pod ľadmi a ideme na to. Lezieme dĺžku za dĺžkou a zrazu počujeme strašný rachot. Pozriem sa doľava a pár metrov od nás padá obrovský kus ľadu. Obrovský ľadový ciageľ, veľký ako malá bytovka, sa rúti dole a na morále nám teda nepridáva. Nad nami visia podobné ciagle, síce menšie, ale ani si nechcem predstaviť, čo by sa s nami stalo, keby spadli.

Lezenie ľadopádu Renk Falls v RakúskuLezenie ľadopádu Renk Falls v Rakúsku

Bežíme rýchlo ďalej, aby sme boli mimo týchto nebezpečných cencúľov. Našťastie všetko dopadlo dobre a my z abalakov zlaňujeme dole pod ľad, kde nás čakajú naše lyže a batohy. Balíme a fičíme dole.

Ľadopád Renk Falls v rakúskych AlpáchZlaňovanie z Renk Falls

Regeneračný skialp day 1

Ďalší deň ideme pod ľad zas, nejdeme však liezť, ale regeneračne si zalyžovať v okolitých svahoch. V ľade vidíme nalezenú dvojku Talianov. Liezli ľadovú líniu presne tam, kde deň predtým spadol obrovský kus ľadu. Cestou ako šliapeme, ich jedným očkom sledujeme. Prešliapavam stopu až na útulňu, ktorá je nad ľadmi. Občerstvujeme sa a lyžujeme skvelým prašanovým snehom dolu.

Skialp na Anton-Renk-Hütte v RakúskuRenk Falls ľadopády v zime

Presun do Švajčiarska a „rege“ skialp dni

Tretí deň vstávame skoro ráno a vydávame sa na cestu do Švajčiarska. O 10:00 sme tam, na parkovisku nás už čaká kamarát a vyrážame na ľahký skialp do Grindenwaldu. Vyvážame sa lanovkou až na stanicu First vo výške 2 168 m n. m. Odtiaľ pokračujeme na vrchol Faulhorn (2 681 m n. m.). Oddychový skialp s nádhernými výhľadmi. Celý čas kráčam s úsmevom na tvári. Výhľady na alpské velikány a magická atmosféra, ktorú vytvárajú oblaky, slnko a poriadna zima. Ako bonus k tomu opäť zjazd v nádhernom snehu.

Skialp na Faulhorn, švajčiarske Alpy, Grindenwald
Ďalšie dni lyžujeme v okolitých kopcoch Interlakenu a regenerujeme u nášho kamaráta Dušana, kamošky Katky a Šipky, ktorí nás prichýlili a dovolili nám prespávať na pohodlnom gauči. Jeden deň šliapeme a lyžujeme v totálnej hmle a ďalší deň sa kocháme výhľadmi na okolie.

Skialp Rauflihorn (2 321 m n. m.), švajčiarske Alpy

Hurá do Chamonix

Prišiel však čas sa presunúť z pohodlia teplého bytu do obce Chamonix. Z Interlakenu je to do Chamonixu necelé 3 hodiny. Po presune teda ešte naše kroky smerujú do doliny Argentiére. Nachádzajú sa tu ľahko prístupné ľady. Stačí sa vyviesť lanovkou pod Grands Montets, zlyžovať čiernou lanovkou dole, zlaniť pod ľad a vyliezť ho. Lezieme príjemný ľadík s nádherným výhľadom na ľadovec a ľady oproti.

Ľady v doline Argentére, Chamonix Ľady v doline Argentére, Chamonix

Nádherný deň zakončujeme prechádzkou v meste a ubytovaním kúsok od Chamonixu v čarovnej ubytovni s výhľadom na Petit Dru. Za málo peňazí veľa muziky.

Výhľad na Petit Dru

Čarovné Aiguille du Midi

Ďalší deň ráno zas balíme a naše kroky smerujú k lanovke na Aiguille du Midi. Kupujeme si lístky a ideme si dať raňajky a kávičku do nádhernej pekárničky. Pridáva sa k nám i kamarát Dušan, rozdeľujeme si materiál a znova smerujeme k lanovke.

Stanica lanovky na Aiquille du Midi
Tentokrát však už do nej reálne nastúpime a o pár minút už stojíme vo výške 3 842 m n. m. Plán na dnes je len dostať sa do bivaku. Kráčame po ľadovci a asi za hodinu sme na mieste, kde prečkáme noc. Počasie je rozprávkové. Varíme si večeru a pripravujeme si veci na ďalší deň. Dni bežia ako voda a my sa kocháme západom slnka, ktorý považujem za najkrajší, aký som v živote videla. Pod nami je nekonečné more oblakov, pozeráme sa na steny a kopce, ktoré som dovtedy videla iba na obrázkoch na internete. Vonku je teplota hlboko pod nulou. V noci má teplota klesnúť na –28 a ďalší deň sa má udržiavať okolo –20 °C.

Západ slnka a Mont BlancZápad slnka, Chamonix

Najdlhšia noc v mojom živote a Chéré Couloir

Až je mi ľúto, že musíme odísť a naše dobrodružstvo je na konci.
V noci veľa nespím… vlastne vôbec, hlava mi ide vybuchnúť a žalúdok mám ako na vode. Čakám, kedy bude ráno, stále sa však necítim lepšie a neviem si predstaviť držať v ruke cepín a sekať do ľadu. Cítim sa slabá, a tak váham, či vôbec idem do toho, či to zvládnem, či nebudem chalanov obmedzovať. Priateľ Marek ma však podporuje, idem sa poprechádzať a trochu to všetko predýchať pri východe slnka. Slnko mi dodá energiu a vieru, že to všetko zvládnem.

Východ Slnka, Chamonix
Vyrážame pod Triangle du Tacul a nastupujeme na Chéré Couloir. Chéré Couloir je klasika, jednoduchá ľadová línia. V -20 °C má dobrodružný charakter, sme ale celkom zohraní, takže to ide dosť rýchlo.

Chéré Couloir, Triangle du Tacul, ChamonixChéré Couloir, Triangle du Tacul, Chamonix

Na štande v Chéré Couloir, Chamonix
O 3 poobede sedíme pred bivakom a rozhodujeme sa, že ostaneme ešte jednu noc. Zalezieme do spacákov a neplánovane zaspíme. Všetci sa zobudíme pár minút po západe slnka. Hráme šachy, stále topíme vodu, varíme si čajíky a večeru.

Šach

Posledná noc a „au revoir“

Hlava nás už nebolí, a tak je druhá noc v bivaku za odmenu. Ranný východ slnka taktiež. Až je mi ľúto, že musíme odísť a naše dobrodružstvo je na konci. Pred nami je cesta do Švajčiarska a na ďalší deň späť na Slovensko. Doma nás už čaká škola a práca.

Už teraz sa však teším ako sa do Álp vrátime a dúfam, že to bude čoskoro!