Čo sa v stane stane, nech v stane ostane!

A platí to aj pre stan na streche auta? Spí sa v tom dobre? Ako je to v kempoch? Nie je tam zima? Odpovede na tieto otázky, a nielen to, nájdete práve v tomto článku.

Náš Sharan nám robil druhý domov počas našich výjazdov po Slovensku aj po Európe. Spanie v ňom bolo niekedy náročné, no čo človek neurobí preto, aby skoré ranné nástupy boli hneď z parkoviska. Každým výjazdom pribúdali rôzne „fičúriny“, aby bol „život“ v aute čo najkomfortnejší aj pri viacdňových tripoch. Postupom času sme sa začali pohrávať s myšlienkou ešte viac komfortnejšieho spania a žitia na cestách. Najskôr to bola idea, že vymeníme auto za dodávku, no potom prišla ďalšia. Kúpime si stan na strechu auta! A ak to nepôjde, až potom vymeníme auto.

Všetko to začalo matracom

Maca dala vyrobiť matrac na podlahu na balkón plus tisíc vankúšov k tomu a predstavovala si, že na našom balkóne to bude vyzerať ako v Maroku. A to ešte nevedela, že sa o dva mesiace budeme sťahovať. A otázka bola na svete. Čo s matracom, ktorý má šírku 110 cm a dĺžku 150 cm? Skúsme ho dať do auta a môžeme tam spať. A tak sa aj stalo.

Kufor má vnútornú šírku presne 108 cm a matrac tam po zložení zadných sedadiel krásne sadol. Ale sedadlá po zložení nie sú zarovno s kufrom, tak sme tam napchali vyššie spomínané legendárne vankúše, aby sa to dorovnalo. A môže sa ísť na výlet. Či?


Plávajúca posteľ

Dolomity síce skončili nepríjemným úrazom a Maca prišla o časť prsta, ale týždeň bývania v aute bol naozaj výborný.
Prvá noc bola nezabudnuteľná. Najskôr podávať všetky veci z matraca niekam. Dopredu do auta, pod auto, na auto, za auto a potom si môžeme ísť konečne ľahnúť. Obaja sme kúsok vyšší ako hlavný predstaviteľ z filmu Hobbit, no aj napriek tomu nám z matraca trčali nohy do kufra. A vtedy som to zacítil. Zabudol som odložiť varič, ktorý ma jemne pošteklil na nohe, a tak s láskou v srdci a s nežnými slovami na perách som musel vstať a ísť ho odložiť. Ráno sme zhodnotili, že do budúcna to chce menej „hŕŕŕ“ prístup a trochu viac si to premyslieť.


Vankúše pod matracom sa zmenili počas noci na plávajúcu posteľ, na ktorej sme obaja plávali zo strany na stranu. V noci sme niekoľkokrát trafili hlavou madlo na dverách a to nebolo všetko. Samozrejme, ráno nás čakalo ešte vetranie auta a utieranie zaparených skiel. Jemne nevyspatí sme sa pobrali na turistiku, kde sme celú cestu diskutovali o tom, ako to celé do budúcna vylepšíme.

Dolomity boli úplne iné

Druhý pokus vyzeral nádejnejšie. Na dorovnanie podlahy kufra sme využili dva veľké plastové boxy, ktoré nám zároveň slúžili ako úložisko horolezeckej výbavy, vybavenia kuchyne a potravín. Zároveň tri malé, do ktorých sme uložili elektroniku, kozmetiku a lekárničku. Matrac bol takto v rovine a na dorovnanie dĺžky sme nakoniec použili vankúše.


Oproti prvému pokusu bolo cestovanie a hlavne spanie naozaj komfortnejšie a všetky veci boli takpovediac poruke a relatívne rýchlo dostupné z boxov. Dolomity síce skončili nepríjemným úrazom a Maca prišla o časť prsta, ale týždeň bývania v aute bol naozaj výborný.


Tour de východ

Blížilo sa leto a my sme začali plánovať tour de východ Slovenska. Plán bol jasný, začať v Hybiach a odtiaľ ísť smer Betliar a Vihorlat. Tam prespať jednu noc v aute a následne sa presunúť do Polonín. Z Polonín vyraziť smer Bardejov, následne Stará Ľubovňa a Pieniny. Na záver zostať ešte v Beliankach. Dva dni pred odjazdom zbadala Maca na sociálnej sieti stan na strechu auta, tak sme začali pozerať, aké sú možnosti a či je to dobrá voľba.

Dodacie doby dlhé a tak sme pozreli na bazár. Stanov sme našli hneď niekoľko, ale nás zaujal inzerát z Košíc, kde chlapík predával dvakrát použitý stan a o 600 € lacnejší, ako nový. Tak som mu volal. Pýtam sa, prečo ho predáva. Odpoveď: „Dvakrát sme v tom spali a potom sme išli radšej do hotela.“ Tak mu hovorím: „Beriem to, prídeme pozajtra.“ Dohodnuté.


Montáž stanu na strechu auta

Napriek tomu, že vonku ráno po búrke boli polámané konáre stromov, stan hýbalo minimálne a spalo sa v ňom veľmi dobre.
A tak naša cesta začala smer Košice. Prichádzame na parkovisko do firmy na servis áut. Chlapík nás víta a ukazuje nám stan. Hovoríme mu, že ho berieme. Máme ale ešte jednu otázku. Nenamontovali by nám to vaši chlapci na strechu? Jasné, ta nie je problém, to je rýchlovka, ci pána. Ta nebola. Naše priečniky na streche auta sú aerodynamické, teda ploché, a tým pádom sa to veľmi ťažko skrutkuje priamo na streche. Druhý problém bol, že sú uzamykateľné zvrchu, teda v mieste, kde je na nich položený stan.


Ideálne je mať priečniky, ktoré sa dajú namontovať najskôr na stan, následne uchytiť a zboku uzamknúť na lyžinách na aute. Chlapci sa vytrápili a po 2 hodinách montáže nás s radosťou na duši odprevádzajú na našu cestu. Tu je potrebné ešte spomenúť, že stan nie je najľahší, váži 75 kg. Pri celkových rozmeroch nerozloženého stanu (215 x 140 x 27 cm) a danej hmotnosti je manipulácia so stanom celkom náročná.


Prvá noc v stane

Zaparkovali sme na centrálnom veľkom parkovisku smerom na Morské oko vo Vihorlate a išli sme na turistiku. Parkovisko prázdne, ani ľudskej duše. Po návrate sa začalo zmrákať a v diaľke bolo počuť prichádzajúcu búrku. Uvoľnili sme pracky na stane, dve vpredu a dve vzadu a jemný potlačením do vrchného krytu sa stan do 4 sekúnd, pomocou hydraulických piestov, rozložil. Po rozzipsovaní otvoru som vybral teleskopický rebrík v obale a ten následne roztiahol, aby sa dalo dostať do stanu.

Stan má z každej strany otvor. Po odzipsovaní vonkajšieho obalu, ktorý je neprefúkavý a nepremokavý, je nutné ešte rozzipsovať aj moskytiéru. Rýchlo sme hodili spacáky do vnútra stanu a zazipsovali otvory. Zdvihol sa vietor, začala búrka. Napriek tomu, že vonku ráno po búrke boli polámané konáre stromov, stan hýbalo minimálne a spalo sa v ňom veľmi dobre.

Časti stanu a interiér

Stan sa skladá z vrchnej a spodnej pevnej škrupiny. Na spodnej strane spodnej škrupiny je umiestnená kovová konštrukcia z dôvodu spevnenia pri uchytávaní. V spodnej škrupine stanu sa nachádza tepelná izolácia, následne na nej je tvrdá drevená doska a na nej 7 cm vysoký matrac.


Zvnútra sa na vrchnej škrupine nachádza niekoľko háčikov na uchytenie závesných systémov alebo iných vecí. Súčasťou vrchnej škrupiny je aj odnímateľná sieťka, ktorá je skoro na celom strope a dá sa na ňu poukladať oblečenie alebo iné veci.


Štyri otvory zaručia dostatočné vetranie počas dňa aj noci a moskytiéry na každom okne zase pokojné noci bez hmyzu. Z vnútornej strany sú taktiež 4 piesty, pomocou ktorých sa stan sám automaticky rozloží.

Skladanie a rozkladanie stanu

Skladanie stanu je už trošku obtiažnejšie ako rozkladanie. Pri rozkladaní stačí uvoľniť dve pracky na prednej a dve pracky na zadnej strane a potlačiť vrchnú škrupinu stanu. Stan sa za 4 sekundy rozloží - vystrelí sám do finálnej podoby. Zložiť stan trvá trochu dlhšie, no nie je to žiadna raketová veda. Vpredu a vzadu sú popruhy, pomocou ktorých je potrebné stiahnuť silou vrchnú škrupinu ku spodnej. Popri tom je ale nutné zasúvať látku medzi škrupiny, aby nebola mimo plastového obalu.

A tak sa naše prvé skladanie stanu zmenilo na známu rozprávku Pat a Mat. Po niekoľkých pohádaniach sa so stanom a s Macou sa nám stan podarilo úspešne zložiť. Tajomstvo je jednoduché, vytrvalosť a zlatá pravda: „Nervi to tam, keď to tam nejde...“, presne ako tá pesnička od Horkýže Slíže. Ideálny postup je najskôr zložiť zadnú časť. Tú zachytiť prackami. Následne upraviť po bokoch látku a stiahnuť aj prednú časť. Hotovo, stan zložený.


Ani nie, pretože sťahovacie popruhy zostali vonku. A tak som opatrne uvoľnil pracky a popri tom rozprával strašne škaredé slová. Následne strčil medzi škrupiny aj popruhy a teraz už naozaj hotovo. Druhýkrát to bude lepšie, utešovali sme sa. Nebolo...

Aj na teba prší?

Presunuli sme sa do Polonín, kde sa výrazne ochladilo. Večer sme zaparkovali auto nad dedinu a „vystrelili“ stan. Vonku bola naozaj zima a tak sme boli zvedaví, ako sa nám bude spať v stane na streche. Spalo sa nám dobre vďaka teplým spacákom a dobrej izolácii zospodu, teda matrac + doska + zateplenie podlahy v stane. Čo ale inžinieri nedomysleli bol kondenz, ktorý sa tvoril z vnútornej strany na vrchnej škrupine.


Po nočnom zobudení s tichou otázkou na Macu: „Aj na teba prší?“, sme si obaja zakryli hlavy vankúšom a spali do rána. Nové modely stanov už majú polstrovanú aj vrchnú škrupinu, a teda takáto situácia nenastáva.

Dolomity v stane

Po východnom Slovensku sme sa rozhodli dať si ešte týždeň v stane v Dolomitoch. Keďže sme cestou išli aj na hory v Rakúsku a potom aj na ferraty v Dolomitoch, stan bol na nezaplatenie. Voľný kufor na oblečenie, jedlo, výstroj a pohodové spanie na streche. Veľká výhoda stanu je, že v zloženom stave má výšku 27 cm. Teda priestor medzi škrupinami je dostatočne veľký na to, aby tam mohli zostať celý čas odložené vankúše, spacáky, knižky a kopec iných vecí, ktoré na ďalší deň hľadáte v kufri auta, no márne.

Nevýhoda pri vyšších autách ale je, že pri tejto výške stanu už nie je možné parkovať v niektorých podzemných parkoviskách, čo sme zažili v Taliansku aj v Rakúsku. Dopad stanu na streche auta na spotrebu nafty bol minimálny. Po ďalšom týždennom spaní v stane sa nám len potvrdilo, že rozhodnutie, ktoré sme urobili, bolo správne a neľutujeme ho.


Nevýhody

  • Stan nie je možné zamknúť, teda aspoň ten náš a zostáva nám vždy len veriť, že niekomu nenapadne ho otvárať a zisťovať jeho obsah, nebodaj si niečo z neho „požičať“.
  • V stane je všetko oveľa viac počuť, ako v aute, a teda je dobré mať so sebou štuple do uší, hlavne ak spíte na parkovisku pri ceste či v kempe.
  • Človek na aute otvorí dvere, ľahne si na matrac a môže spať, stan je potrebné rozkladať, rozkladať rebrík a vyliezať, vyzúvanie sa na rebríku je zábava sama o sebe, hlavne keď vám šľapka spadne počas dažďa dole pod auto.
  • Vyššie autá nemôžu ísť do podzemných parkovísk so stanom na streche.

Výhody

  • Pohodlné spanie pre dve osoby.
  • Odkladací priestor priamo v stane na kopec vecí aj keď je stan v zloženom stave.
  • Voľný kufor aj zadné sedadlá v aute na ostatnú výbavu a výstroj na trip.
  • Žiadne zaparené sklá od spania v aute, a teda v prípade potreby rýchly ranný odchod.
  • Zo stanu sú v noci výhľady na nezaplatenie.

Zhrnutie

Kúpa stanu na strechu auta bolo výborné rozhodnutie, ktoré určite neľutujeme. Pohodlné spanie, veľa priestoru v aute na iné veci a ďalšie výhody, ktoré som spomínal v článku. Na trhu je niekoľko výrobcov, ktorí ponúkajú rôzne stany s rôznou kvalitou a výbavou. Moje odporúčanie je si stan určite požičať, ak je to možné, a vyskúšať. My už vieme, že auto meniť nemusíme a stan nám prirástol ku streche a čaká nás s ním ešte mnoho nových príbehov.
Zdroj fotografií: redakcia
report_problem Našiel si v texte chybu?
mjartan.michal 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Jedno a to isté miesto, a predsa vždy iné

Jedno a to isté miesto, a predsa vždy iné

O tom, ako môže byť túra na to isté miesto zakaždým iná, a o tom, ako nás jediný výjazd na dobre známe miesto poriadne vyškolil.
Vysoké Tatry - Sedlo Závory a Hladké sedlo

Vysoké Tatry - Sedlo Závory a Hladké sedlo

Máš rád tiché odľahlé kúty hôr? Že také vo Vysokých Tatrách nie sú? Poď s nami a my ti také ukážeme.
Hrebeňom Nízkych Tatier – prekonanie vlastných limitov (2. časť)

Hrebeňom Nízkych Tatier – prekonanie vlastných limitov (2. časť)

Turistika z bodu A do bodu B je často môj cieľ, no mať aj bod C, to bola výzva. Ako pokračoval prechod najnavštevovanejšou časťou hrebeňa Nízkych Tatier: Čertovica - Donovaly?
keyboard_arrow_up