scarinko, napisem to takto: "Praxe dela mistra." Vsetko zavisi od konkretnych podmienok (kvalita a vyska snehu, sirka trate, atd...) a skusenosti.
1. Na ratrakom upravenej trati je vzdy miesto kde pluhom v zjazde dokazes vyrazne spomalit ak zvysujuca sa rychlost zacne vytvarat u teba zly pocit. Ale radsej ist mimo stopy uz zhora, pretoze cim vyssia rychlost, tym horsie sa zo stopy vystupuje.
2. V lese v neupravenej stope - ak je moznost (dostatok priestoru medzi stromami, bez krikov, haluzi, dostatok snehu) , ides bezkarsky freeride - vozis sa v dlhych oblukoch pod co najostrejsim uhlom na vrstevnice.
3. Ak sa neda 2, ak je moznost pluhujes, ak nie vystupis zo stopy (jednou lyzou alebo oboma) a sneh ta spomali. Mozes pritom urobit naznak pluhu (ako dovoli teren) ale hrbolate miesta neprechadzas pluhom (rozhodilo by ta to) ale priamo aj za cenu zvysenia rychlosti. Pribrzdis za takymto miestom.
4. No a v najhorsich pripadoch na neupravenej stope
turisti (takze to nie je pre Strava KOM-arov a "profesionalov") pouzivaju na spomalenie svoje palice. Su 3 sposoby.
Kazdy z nich vyzaduje ale naozaj cit, pretoze ak prejdes za kriticky bod, tak si palicu ohnes (a jej caste narovnavanie vedie ku oslabeniu a zlomeniu) alebo zlomis.
4.1 V podrepe mas palice rovnobezne s telom tak, aby ti isli po predlaktiach az ku laktu a pokracovali dalej, na konci su ponorene do snehu, hrot pritlaca a skrabe o sneh alebo zem pod nim. Laktami mozes pritlacat dole (robis paku, rukami tahas rukovete hore a lakte su ten stredovy bod paky, hroty palic brzdia v snehu), cim zvysujes (regulujes) brzdny ucinok. Popri tom mozes pripluhovat co to da.(podla trate a podmienok)
4.2 Obe palice das spolu, jednou rukou drzis obe hore, druhou v strede (alebo co najblizsie k zemi - ale nie saz 20 cm) a konce su ponorene do snehu a jemne tou rukou v strede pritlacas. Zaroven kde sa da pluhujes (aj minimalne, napr. jednou ly-zou ak sa da)
4.3
Jazda na bosorku Palice opieras o vnutorne stehna aby si si nieco nepricvakol. TO sice rozryje trat, ale ak je neupravovana a dostatocne primrznuta, nevadi to.
Vsetky tieto palickove turisticke metody nie su vhodne na upravene trate (dost devastuju trat, ale ucel svati prostiredky
![Evil ]:)](https://www.mthiker.sk/forum/images/smilies/emoticon-0116-evilgrin.gif)
) a naozaj treba mat cit aby si si nezlomil palicu. Ten sa nadobudne iba praxou, ale pri kazdych paliciach citit, kedy este vydrzia vacsie ohtnutie a kedy nie.
Video som nasiel len k tomu 3 sposobu.Ak pojdes na par turistickych bezkarskych prechodov v exponovanejsom terene tak tam mnohe odkukas.
BTW:
na kolieskovych bezkach sa brzdi este horsie, aj pady tam maju horise nasledky ak nemas chranice.