Strmé úbočia Raxu a Schneealpe

Kúsok za hranicami je známy Schneeberg či Rax, no taktiež menej známe Schneealpe s najvyšším vrcholom Windberg (1 903 m n. m.). Tak čo, skúsime dnes „dvoják“?

Predpoveď počasia priala, ale ako hovorí Maroš, stačí si priať a vesmír to zariadi tak, ako si prajeme. Tá sobota bola presne taká. Priali sme si počasie, silné nohy a krásny deň a všetko sa splnilo do posledného želania. Mnohí z vás poznajú kúsok za hranicami rakúsky Schneeberg či Rax, alebo Stuhleck. Keď sa ale pozeráme z Raxu ďalej, môžeme vidieť Schneealpe s jeho najvyšším vrchom Windberg (1 903 m n. m.).

Po vyklikaní výstupovej trasy na Windberg som došiel k záveru, že cestovať dve hodiny autom pre 14 km turistiky a 900 výškových metrov sa mi veľmi nechce. A tak mi napadlo to spojiť s niečím na blízku. Finálna trasa teda bola z dediny Altenberg an der Rax na najvyššie miesto pohoria Rax - Heukuppe (2 007 m n. m.) cez Karl Ludwig Haus so zostupom do údolia k pohoriu Schneealpe a výstupom na jeho najvyšší bod Windberg (1 903 m n. m.). Poďme si spolu prejsť celú túto 30-kilometrovú náročnú trasu s viac ako 2 100 výškovými metrami.

Horská dedina Altenberg an der Rax

... po tyčovom značení smerom na vrchol Heukuppe vo výške 2 007 m n. m.
Po skorom rannom budíčku o 4:30 a dvojhodinovej ceste do dediny Altenberg an der Rax zapínam svoje nové Suunto Vertical s offline mapou a trasou. Parkovanie v dedine je zadarmo na parkovisku pri gasthaus Altenbergerhof. Tu aj začína a končí náš okruh. Pokračujeme ďalej hore dedinou a na prvej veľkej križovatke odbáčame vpravo. Kráčame po chodníku popri ceste, až kým sa nedostaneme k turistickému smerovníku. Tu začína cesta číslo 824 po červenej značke. V Rakúsku je 90 % značiek len červených a rozlišujú sa práve číslami. Kúsok ešte kráčame dedinou a pozorujeme, ako chlapík chodí po domoch a skupuje mlieko od domácich farmárov. Nad dedinou pokračujeme stále po asfaltke, no okolie už netvoria domy a dedina, ale les a príroda.

Gasthaus Altenbergerhof a úvodná cesta lesom Gasthaus Altenbergerhof a úvodná cesta lesom

Smer Waxriegelhaus

Cesta pokračuje lesom a asfaltka sa mení na štrkovú lesnú cestu. V jednom okamihu sa cesta stáča prudko vľavo, no nenápadný turistický smerovník je rovno pred nami. Tu treba pokračovať rovno smerom do lesa a taktiež podľa veľkej šípky smer „Gasthof Moassa Rax”. Cesta ide stále v miernom stúpaní a je v tieni lesa. Gasthof Moassa alebo inak Almagsthof obchádzame zvrchu a pokračujeme stále rovno a podľa smerovníkov na Waxriegelhaus. Po chvíľke sa dostávame k turistickej tabuli, ktorá rozdeľuje cestu na červenú a zelenú značku, čo je v Rakúsku dosť netradičné.

Výhľad na Schneealpe v hmle

Najbližšia zastávka Karl-Ludwig-Haus

Zelenou značkou pokračujeme strmou lesnou cestičkou cik-cak hore. Za nami sa otvára pohľad do zelenej doliny a pred nami sa zahaľuje celý Rax do hmly. Od začiatku trasy až po stúpanie po zelenej sme traverzovali popod najvyšší vrchol Raxu a teraz nastal moment, kedy stúpame smerom hore k nemu. Prichádzame k najbližšiemu smerovníku a tu máme dve možnosti, pričom obe vedú na Heukuppe cez chatu Karl Ludwig Haus. Pokračovanie po zelenej po trase Gretchensteig vedie cez skalný terén a ferratu s obtiažnosťou A. Trasa vpravo po červenej vedie taktiež cez skalný terén, ale bez ferraty. Voľba padla teda na trasu vpravo po červenej s názvom Martinsteig.

Rakúske Rax Alpe a cesta Martinsteig ku chate Karl Ludwig Haus
Trasa vedie v úvode strmým trávnatým svahom, ktorý traverzujeme a končí skalnou časťou. V tejto časti sú umiestnené prvky ako kramle a tyče, ako pomôcka na ľahší prechod úseku. Po prekonaní skalného úseku prichádzame do štrkového kuloáru, ktorým vystupujeme cik-cak smerom hore. Cestou stretávame kamzíky, no okrem nich ani živej duše. Prechádzame popod oceľové laná, ktoré patria zásobovacej lanovke chaty a už len posledný úsek a sme hore na planine. Hmla je doslova ako mlieko a naša cesta pokračuje len podľa mapy v hodinkách. Najskôr ku kostolíku, kde urobíme pár fotiek a potom na opačnú stranu ku Karl Ludwig Haus.

Kramle na Martinsteig a cesta popod zásobovaciu lanovku na planinu Rax, kostolík RaxkircherlKramle na Martinsteig a cesta popod zásobovaciu lanovku na planinu Rax, kostolík Raxkircherl

Prvý vrchol dňa - Heukuppe

Chata Karl Ludwig Haus má zimnú uzáveru a my teda rýchlym krokom pokračujeme po tyčovom značení smerom na vrchol Heukuppe vo výške 2 007 m n. m., ktorý je prvým vrcholom dňa. Po polhodine kráčania po červenej značke sme na najvyššom mieste pohoria Rax. Aj by som napísal o výhľadoch, ale tie neboli kvôli hmle. Na vrchole sme sa obliekli, najedli a zahájili zostup taktiež po červenej.

Krásna ferrata Zahmes Gamseck (Gamsecksteig)

Zostup z vrcholu vedie po červenej značke v otvorenom priestore pomedzi malé kríky kosodreviny. Je to príjemný zostup a pokiaľ je dobré počasie, tak výhľady sú nádherné smerom na Schneealpe, náš druhý cieľ dňa. Po pár minútach kráčania prichádzame ku smerovníku, pri ktorom pokračujeme rovno na cestu Gamsecksteig. Táto cesta je ferrata obtiažnosti A - A/B. Kráčame ešte chvíľku, až kým narazíme na ferratové lano.

Ferrata Zahmes Gamseck alebo inak Gamsecksteig v pohorí Rax Alpe, Rakúsko
Zostup ferratou je jednoduchý, dobre zaistený, no v exponovanom teréne. Výhľady zo začiatku neboli žiadne, no postupne, ako sme schádzali nižšie a nižšie, tak sa počasie vylepšovalo a my sme sa mohli kochať krásnou skalnou prírodou Raxu. Túto cestu odporúčam všetkým začiatočníkom, pretože je relatívne krátka, jednoduchá, dobre odistená a nádherná na výhľady. Sú na nej laná, chodecké úseky, ale taktiež aj rebrík a neuveriteľné výhľady.

Ferrata GamsecksteigFerrata Gamsecksteig

Na ceste Zahmes Gamseck sa striedajú chodecké zostupové úseky s odistenými ferratovými. Preto sa nedajte pomýliť a neskladajte prilbu či ferratový set príliš skoro zo seba. Až po prejdení druhého kamenného kuloáru je koniec zaistenej cesty a môžete zložiť všetok výstroj, pretože cesta pokračuje ďalej lesom. Práve tieto dva kuloáre sú nepríjemné miesta zostupu. Hlavne z dôvodu rizika pošmyknutia v exponovanom teréne. Cesta lesom pokračuje lúkou okolo chaty Zimmermannhütte a následne vstupuje znovu do lesa. Po vyjdení z lesa prichádzame na vybudovanú štrkovú cestu pre účely ťažby dreva a ňou pokračujeme až ku smerovníku smerom na Schneealpe.

Pohľad na ferratu a štrkové kuloáre

Obed na Lurgbauerhütte

Výstup na Windberg vedie cez príjemný terén a je naozaj jednoduchý.
Už pri zostupe cestou Zahmes Gamseck sa počasie umúdrilo a hmla zostala hore na Raxe a pohorie Schneealpe sa ukázalo vo svojej plnej kráse. Naším druhým cieľom dnešného dňa je vrch Windberg, ktorý sa nachádza práve v tomto pohorí. Od smerovníka pokračujeme najskôr lesom, až kým sa nedostaneme na magickú lúku. Z nej vidíme cestu smerom hore na planinu. Prechádzame časťou s názvom Nasskamm a výhľady sú naozaj krásne. Za sebou máme Rax na dlani. Od najvyššieho miesta Heukuppe v oblakoch cez chaty, ktoré sme absolvovali na jeseň počas prechodu planinou. Proste jedna krása a človek si uvedomí, že mu nič nechýba, len on a príroda.

Časť Nasskamm v pohorí Schneealpe
Vchádzame opäť do lesa a rýchlym tempom pokračujeme hore. Hodinky mi ukazujú už viac ako 1 700 nastúpaných metrov za dnešný deň, no deň ešte nekončí. Stretávame Rakúšana, zdravíme sa a svižne stúpame ďalej. Cesta je príjemná kľukatá, no dosť strmá. Prichádzame k časti, kde je nutné využiť 4x4 a teda prekonávame skalnú pasáž. Ďalej už vedie cesta jemne do kopca. Zima aj v tomto pohorí zanechala za sebou pár snehových polí. Tie opatrne prechádzame, pretože práve v týchto miestach sa stáva najviac jarných úrazov pošmyknutím. Už len prechod po zelenej lúke a sme na chate Lurgbauer, na ktorej nás čaká výborný obed.

Skalná pasáž výstupu a príjemná cesta v závere stúpaniaSkalná pasáž výstupu a príjemná cesta v závere stúpania

Druhý vrchol dňa - Windberg

Spokojní opúšťame chatu a kráčame planinou ku ďalšiemu dnešnému cieľu. Pôvodný plán bol prísť na chatu Schneealpenhaus a z nej pokračovať cez Schneealm na vrchol. My však plán meníme a pri najbližšom smerovníku odbáčame vpravo a obchádzame vrchol s názvom Mooskogel. Obchádzame horskú dedinku Schneealm a strmým svahom vystupujeme na hrebeň, ktorý vedie na najvyššie miesto Schneealpe. Po pár minútach stojíme pri kríži s nápisom Windberg vo výške 1 903 m n. m. Výstup na Windberg vedie cez príjemný terén a je naozaj jednoduchý.

Najvyššie miesto pohoria Schneealpe - Windberg s výškou 1 903 m n. m.

A už len klesanie, či?

Cesta z vrchu vedie späť do dedinky Schneealm opačnou stranou hrebeňa. Zostupujeme smerom dole, až kým nevstúpime do horskej dediny. Čarovné miesto na zemi, to boli moje slová. Krásne horské chaty, maštaľ s kravami, ktorá voňala borovicovým drevom a bola neuveriteľne čistá. Prechádzame dedinou a hovoríme si, že aj mlieko od tých „vychillovaných” kráv musí chutiť lepšie. Opúšťame značku dediny a náš cieľ je jasný, chata Schneealpenhaus.

Horská dedina Schneealm
Pozerám na hodinky a smutne hovorím Marošovi, že máme nastúpaných len 1 996 metrov, to hádam tie 4 metre ešte niekde dáme. On mi pokojným hlasom odpovedá, že určite prídu. A oni aj prišli. Stúpame ku chate Schneealpenhaus, tu sa nezastavujeme a pokračujeme rovno ďalej ku smerovníku podľa navigácie v hodinkách. Na tabuli čítame nápis Altenberg - 2 hodiny. Volíme červenú značku po ceste s názvom Blarer. Cesta je exponovaná a veľmi sa na nej v prvej polovici šmýkalo. Keby nás bol niekto natáčal, možno by z toho bol aj fajn tanečný zostrih. Najhoršie úseky ukončuje rebrík a potom už len lesnou cestičkou až do Altenbergu k autu. Vypíname hodinky a smer domov - Bratislava. Ďakujeme, bol to skvelý deň.

Výhľady na zostupovej trase na Schneealpe do údolia s Altenbergom

1 deň - 2 vrcholy

Po príchode k autu zisťujem, že sme nenastúpali o 4 metre viac, o ktorých som sníval, ale oveľa viac. Spolu to dnes bolo 2 156 nastúpaných metrov. Zažili sme všetko - dedinu, hmlu, vietor, zimu, sneh, ferratu, slnko, kamzíky a krásne výhľady. Dnešných 9 hodín v prírode stálo za to a 30 km v nohách aj napriek toľkým výškovým metrom necítime.

Rax aj Schneealpe sú nádherné pohoria a každému odporúčam návštevu týchto miest. Či už v kombinácii ako sme išli my, alebo samostatne po jednom. Chát na prespanie a stravovanie je neúrekom. Dôležité je ale dobré plánovanie cesty. Rax aj Schneealpe, ako aj mnoho iných pohorí v Rakúsku, majú zväčša červené značenie. Preto je dobré mať trasu naplánovanú dopredu a ideálne nahodenú v hodinkách či inom navigačnom zariadení. Výhodou oboch pohorí je, že v prípade, že vám dôjdu sily, môžete po pár sto metroch použiť zostupovú trasu, a teda si trasu aj počas cesty upraviť, čo sme urobili nakoniec aj my dnes.

Či nastúpate 1 000, alebo 2 000 metrov, na tom nezáleží, pretože o to nejde, ide o radosť z pohybu a čas strávený v prírode. Tie zážitky z prírody vám už nikto nikdy nezoberie.

Zhrnutie

• Názov: Výstup na Heukuppe a Windberg
  • Lokalita: Rax a Schneealpe, Rakúsko
  • Turistické značenie: červené, zelené (dobre značené)
  • Obmedzenie: žiadne
  • Obtiažnosť: 4/5
  • Trvanie: 9 hodín
  • Parametre: 30 km/2 156 výškových metrov
  • Typ: okruh cez dve pohoria