Hochanger – aj sychravé Alpy majú čaro

S počasím je to asi tak ako s rádiom, musíme si užívať to čo hrá, nie to, čo by sme momentálne chceli počuť.

Kým nás predchádzajúce dva dni v Alpách sprevádzalo krásne počasie, dnes už tomu bolo od rána inak. Ráno vstávame do sychravého, chladnejšieho a mierne zahmleného rána. V noci čosi málo popršalo, no sme radi, že momentálne neprší.

zahmlená krajina, výlet do Álp

V preklade Vysoký hnev

Naším dnešným cieľom je vrch Hochanger, nachádzajúci sa v Severných vápencových Alpách – Mürzsetegerských Alpách. Vrch dosahuje výšku 1 682 m n. m. a vrchol je lúčneho typu.

Vyliezame z nášho dočasného spacieho voza, pobalíme veci, naraňajkujeme sa a presúvame sa na parkovisko nad obcou Seewiesen, Seebergsattel. Nepotrebné veci nechávame v aute a relatívne naľahko, (oproti predošlým dňom) sa vyberáme do hmly.

Všade samé kravy

Naša cesta smeruje pomedzi domčeky akejsi osady a množstvo kráv. Míňame ďalšie parkovisko, prechádzame údolím a dostávame sa už k lesu. Pretíname potok, z ktorého by sa v prípade núdze dala načerpať voda a asi 2 km od auta začína riadne pršať. Pod stromami čakáme, či dážď utíchne alebo nie. Kým len prší a nehrmí, mohli by sme relatívne aj pokračovať. Po polhodinke sa počasie začína unormálňovať – prestáva pršať, a tak pokračujeme v našej ceste na vrchol Hochanger. Pršiplášte vyzliekame – obliekame na striedačku.

krava a krowka

Hmlisté scenérie

...keďže sa riadime heslom: „neexistuje zlé počasie, len zlé oblečenie“ neľutujeme ani jeden krok v hmle a daždi.
Celý čas ideme miernym stúpaním po lesnej mierne spevnenej ceste serpentínami. Zakecaný si ani nevšimneme, že sme neodbočili na chodníček po červenej. Zisťujeme to až potom, čo nikde nevidíme červené, no našťastie sa cesty spájajú. Trochu sme si nadišli, nevadí. Za zákrutou sa nám ukazujú salaše Göriacher Alm, ktoré tvoria krásne drevené domčeky vyvárajúce spolu s hmlou a oparom nádherné scenérie. Na značky o pasúcich sa kravách si už akosi zvykáme. Za posledné dni sme ich videli už naozaj veľa. Tu sa nám otvárajú prvé výhľady pomedzi hmlu na okolité kopce.

chaty v Alpách

Už len strmo hore na zahmlený vrchol

Pri osade sa púšťame strmo hore do kopca a čaká nás posledná trištvrtehodina stúpania na Hochanger. Pomedzi kravský trus kráčame hore, vietor silnie a hmla tiež. V inverziu hore ani nedúfame, no v kútiku duše veríme, že aspoň niečo uvidíme. Najskôr prechádzame pomedzi riedko vyrastené stromy, neskôr sa dostávame už do otvoreného priestranstva. Blížiac sa k vrcholu sa dostávame medzi stádo kráv. Tie nás ignorujú a ani si neunúvajú nás všimnúť.

kravy v horách
Prechádzame pomedzi ne a vrcholový kríž by sme už mali mať na dohľad, no hmla to nedovoľuje. Až keď sme od neho vzdialený na pár metrov, konečne ho vidíme. Opäť začína pršať, tak rýchlo obliekame pršiplášte. Momentálne sme vďačný za vietor, pretože na chvíľu rozfúkal hmlu, a tak máme o divadlo postarané. V diaľke sa črtajú skalné masívy a pohoria. Na východ by sme mali vidieť Roßkogel, za ktorým je skalnatý Sattelmauer a Rausch Kogel, no z Hochangeru vidno aj Hohe Veitsch, Hochschwab, ktorý sa nám podarilo včera zdolať a množstvo kopčekov na severnom okraji Álp. Z tohto všetkého vidíme len na pár sekúnd akési obrysy v hmle.

Hochanger

Opustiť čarovnú krajinu

Chvíľu pobudneme na vrchole a púšťame sa strmo dole pomedzi kravy. Stretáme partiu turistov, ktorá sa tiež vybrala na Hochanger. Pri salašoch si dávame krátku prestávku a pokračujeme smerom k autu. Miestami sa začína ukazovať už aj slnko, no keďže sa riadime heslom: „neexistuje zlé počasie, len zlé oblečenie“ neľutujeme ani jeden krok v hmle a daždi. Hmlisté počasie má vždy svoje čaro, tak ako mal aj dnešný výlet.

výlet do Rakúska
Pri parkovisku objavujeme posedenie a pri ňom akúsi vežu. Zisťujeme, že ide o bod, kde sa stretajú dve európske diaľkové trasy E4 a E6. Trasa E4 vedie z najjužnejšieho cípu Španielska, prechádza Pyrenejami, Alpami, Balkánom, Krétou a končí až na Cypre. Jej dĺžka je neuveriteľných 10 450 km. Trasa E6 vedie z Fínka cez Švédsko, Dánsko, Nemecko, Rakúsko, Slovinsko až do Grécka. Táto trasa je o čosi kratšia, avšak stále dlhá – 6 283 km.

Pri aute uvaríme obed, ktorý s výhľadom na pasúce sa kravy zjeme a dáme ešte krátkeho šlofíka pred cestou domov. Čakajú nás už „len“ štyri hodiny sedenia v aute a potom posteľ v pohodlí domova.

oddych v aute s výhľadom na kravy

Zhrnutie

• Názov: Hochanger 1 682 m n. m.
  • Lokalita: Severné Vápencové Alpy – Mürzsetegerské Alpy
  • Značenie: výborné, celá trasa vedie po červenej značke
  • Obmedzenie: žiadne, v zime možnosť skialpu
  • Obtiažnosť: 3/5
  • Trvanie: 3 hod (celkový čas 4 hod)