Tip na výlet: Koniec Tribečského pohoria – veľké bohatstvo v malom

Ďaleké horizonty, ikonické fotografie, praveká história, toto všetko a viac zaujímavostí nájdeš na končiacom Tribečskom pohorí.

Nenáročná turistika Zoborským hrebeňom ti poskytne síce väčší ruch turistov a cyklistov, ale zato si tu vychutnáš jedinečnú atmosféru, ktorá ťa sprevádza celou trasou.

Už dlhšiu dobu som básnila o tom, že keď bude čas na niečo menšie, tak s parťáčkou zavítame na toto miesto. Zvolili sme okruh s viacerými zaujímavosťami tejto lokality, ktoré ti teraz postupne predstavíme.

Vyrážame

Za východiskový bod sme si vyhliadli dedinku Dražovce. Auto nechávame odparkované dole v dedine, kde je viacero možností bezplatného parkovania. Odstavná plocha je aj vyššie pri turistickom rázcestníku Barohať pre tých, ktorí sa chcú ísť pozrieť len najstaršiu sakrálnu pamiatku na Slovensku.

Najskôr kráčame po asfaltke a mierne stúpame. Za krátku chvíľu sa dostávame k rázcestníku a odtiaľ odbáčame k prvej pamiatke na našej trase. Prejdeme pár metrov a už sa objavujú jednoduché línie starobylej stavby.

Dražovský kostolík – romantické zátišie

Ako prichádzame bližšie, umocňuje sa v nás pocit ľahkosti, ktorý navodzuje krásne zátišie, ktoré toto miesto ponúka. Toto miesto je priam stvorené na romanticky strávené chvíle, ako i na samotné fotenie.

Pokiaľ by si chcel nahliadnuť dovnútra,
Uvedomujeme si, že Zobor nie je žiaden obor, má iba 586,9 m...
musíš si dopredu dohodnúť návštevu cez farnosť Nitra Dražovce. Opúšťame túto čarovnú lokalitu a pokračujeme po Svätojakubskej ceste. Stúpanie je stále veľmi príjemné a práve preto si užívame pohodové tempo v tieni stromov. Sem-tam okolo nás prejde cyklista, keďže veľa turistických chodníkov je súbežných aj pre nich, čo napovedá aj značka, ktorá určuje, že peší turista má prednosť. Od rázcestníka Pod Plieškou pokračujeme po zelenej a dostávame sa na lúku, kde sa nachádza nitrianska zaujímavosť.

Nitriansky Stonehenge - starobylo-moderná atrakcia

Z diaľky sa nám črtajú do kruhu usporiadané kamene, ktoré sú neďaleko vrchu Plieška. Osobne by som prijala väčšie kamene , ale uznávam, že je to pekná zaujímavosť. Z tohto miesta je krásna panoráma na Zoborský hrebeň s ikonou Nitry.

Ideme ďalej po zelenej a dostávame sa na Meškov vrch, odkiaľ máme výhľad na hrad Gýmeš. Cez Tri duby prechádzame na vrch Zobor, čo je len mierny stupáčik.

Zobor – obor

...vychutnávame si exkluzívny výhľad na mesto a ďaleký horizont.
Ako vyšliapeme posledné vrcholové kroky, hneď nás dostane nekončiaci výhľad na širokú nížinu. Máme pocit, akoby sme stáli niekde na 2000-covke. Sadáme si na lavičku a užívame si to nekonečno. Uvedomujeme si, že Zobor nie je žiaden obor, má iba 586,9 m a tým pádom je vlastne dominantou, ktorá zakončuje Tribečské pohorie. Zároveň hľadíme na náš najbližší cieľ, ikonu Nitry.

Zdvíhame sa z lavičky, berieme batohy a vyberáme sa ku rozhlasovému a televíznemu vysielaču. Po cca 500 metroch prechádzame popri vysielači, vykrúcame krky ako naň pozeráme, ale nezastavujeme a ihneď mierime k bezpečnostnému zábradliu.

Pyramída – ikona širokého okolia

Nepobudneme tu dlho, lebo nás lákajú ešte skalné bralá, ktoré sú nižšie a ukončujú vrcholovú lúku. Nikde nikoho, tak si vyberáme miesto na sedenie a vychutnávame si exkluzívny výhľad na mesto a ďaleký horizont. Máme pocit priepasti, čo zväčšuje impozantnosť panorámy.

Bralá sa dajú využiť pre lezcov, keďže je tu zaistený terén. V blízkej dobe tu bude otvorená aj nová turistická atrakcia - Via ferrata. Zaistené cesty by mali byť v obtiažnosti B a C. S parťáčkou nedočkavo čakáme na termín otvorenia, určite ako ostatní, keďže od tejto oblasti sú najbližšie ferraty pri Kremnici a v Maďarsku.

Po vyhriatí sa na brale sa zdvíhame a vraciame sa po modrej k rázcestníku Tri duby. Stále pokračujeme po modrej a dostávame sa na lúku s borovicami.

Zoborská lesostep – jedinečnosť na Slovensku

Sem-tam nás predbehne cyklista, ktorý tu má, doslova, cykloraj.
Tabuľa nám oznamuje 5. stupeň ochrany, pre vzácne druhy rastlín. Na Slovensku nikde inde nenájdeš jedinečnejšiu lúku. Mne toto miesto pripomína Saharu vojenského obvodu Záhoria. Nachádza sa tu aj krížová cesta a nad ňou je najstaršia Nitrianska jaskyňa - Svoradova jaskyňa. Voľný prístup nám umožnil nazrieť dovnútra. Zdržali sme sa tu len chvíľku, pokračujeme po modrej, prechádzame popri známom Svoradovom prameni a lesným chodníkom sa dostávame ku ďalšej pamiatke.

Kamaldulský - Zoborský kláštor

Dočítali sme sa, že je to prvý kláštor na území Slovenska. Vedomie, že stojím na tomto mieste, vždy podnieti moju predstavivosť.

Pozorujeme, že celkový objekt je veľký a pre lepšiu predstavivosť tu je zhotovený aj model niekdajších stavieb.

Chvíľku si tu oddýchneme na lavičke pod stromami a poberáme sa popri špecializovanej nemocnici po modrej značke k rázcestníku Pod Plieškou. Napájame sa na zelenú a naším cieľom je už len prísť k autu. Sem-tam nás predbehne cyklista, ktorý tu má, doslova, cykloraj. Samotné Tribečské pohorie je známe svojimi cyklotrasami a dajú sa tu nakombinovať zaujímavé cesty s bonusovými výhľadmi či históriou.

Zhodnotenie

Sadám do auta, zhodnocujem túru, v hlave si spájam všetky turistiky v Tribečskom pohorí a prichádzam na to, že táto oblasť je bohatá najmä na históriu kultúrnych pamiatok. Málokde sa na Slovensku stretávame s takouto bohatou históriou. Záver je jednoduchý. Cyklopotulky, turistické túlavé topánky, história, pamiatky, horolezectvo, široké panorámy a nekonečné výhľady robia koniec Tribečského pohoria lákadlom pre každého.