Výhľadové miesta bez výhľadov na konci pohoria Žiar

Keď počasie zariadi všetko inak, znemožní výhľady, ale dopraje v niečom inom. Plánovaný silvestrovský výstup na široké panorámy zahalené v hmle.

Ukončenie roka na horách láka každého vášnivého turistu a nebolo tomu inak ani v mojom prípade. V hľadáčiku som dlhú dobu mala jedno miesto, ktoré som si nechala práve na tento moment. Miesto s krásnymi výhľadmi na všetky svetové strany a s históriou, ktoré je vhodné pre rodiny s deťmi. Trasa na vrch Zniev vedie popri zrúcanine hradu, ktorá určite stojí za návštevu.

Les

Širokým lesným chodníkom až na vrchol

Ako stúpame vyššie, hmla pribúda, no rovnako aj dobrá nálada.
Parkujeme pri cintoríne v obci Kláštor pod Znievom. Ako sa chystáme, prichádzajú ďalšie a ďalšie autá. Viacerí vyrážame po zelenej značke popri cintoríne. Po ľavej strane sa nám naskytuje pohľad na polia, lúky a kopce, obkolesujúce dedinu. Za krátku chvíľu stojíme pri okraji lesa, kde sme sa mohli vybrať na barokovú Kalváriu s kostolom Svätého Kríža, my však pokračujeme ďalej a vchádzame do lesa. Míňame Kaplnku sv. Huberta s pekným vyobrazením vyrezanom v dreve.

CestaKaplnka

Mierne stúpanie strieda vrstevnica cez krásny borovicový les. Pretíname asfaltovú cestu a tu začína väčšie stúpanie a aj jemná hmla. Chodník nás dovedie k prvému vyhliadkovému miestu. Hmla nám však znemožňuje ďaleké výhľady.

LesVýhľad

Ako stúpame vyššie, hmla pribúda, no rovnako aj dobrá nálada. Cestou nás prekvapí kultové miesto sv. Margity Uhorskej. Nečakali sme, že v strede lesa bude ohradený oltár. Pokračujeme ďalej a prechádzame popri mohutnej skale s malými jaskyňami a priehlbinami. Tento úsek je strmší, sú tu pozostatky zamrznutého ľadu a snehu. Pri súvislej vrstve určite odporúčam mačky.

Kultové miesto

Keď hmla čaruje

Jedna zákruta a sme pri Kláštorskej vyhliadke. Sme však sklamaní, lebo hmla tu je hustá ako mlieko. Za vhodných podmienok by sme videli Martinské hole, Malý Kriváň, Veľký Kriváň, Lysec, Tlstú a Ostrú.

Hmla
Poberáme sa ďalej a prichádzame ku malej jaskyni. Je len pár metrov široká a pár metrov dlhá. Dá sa tu však stáť bez krčenia a v nepriaznivom počasí poskytuje možnosť úkrytu. Vlhkosť hmly skúša naše oblečenie, preto tu chvíľku pobudneme a občerstvíme sa vianočnými koláčikmi a horúcim čajom. Skvelá kombinácia. Už len pár krokov a sme pri ďalšom cieli.

Jaskyňa

Turčiansky hrad alias Znievsky hrad

Hrad Zniev je priamo nad jaskyňou. Ako kráčame k pozostatkom hradu, šmýkame sa na svahu po blate. Na hrade sa zrazu začnú schádzať davy ľudí, vďaka ktorým sa dá cítiť sila silvestrovského výstupu. Samotná zrúcanina nie je rozsiahla, za to sú tu rozsiahle panoramatické výhľady. No dnes vidno len mlieko. Som tu prvýkrát a výhľady som videla len cez internet. Naskytnúť sa mi mal pohľad na Turčiansku kotlinu, na dominanty Malej a Veľkej Fatry, Kremnické vrchy a pri veľmi dobrej viditeľnosti aj Západné Tatry či Veľký Choč. Snáď nabudúce .

Hrad ZnievTuristi

Hrad Zniev s nadmorskou výškou 963 m n. m. je druhým najvyššie položeným hradom na Slovensku po Liptovskom hrade, ktorý dosahuje nadmorskú výšku 1 001 m n. m. Túra na Liptovský hrad je veľmi podobná ako na Znievsky hrad a je tiež skvelou voľbou si sem ísť vybehnúť, ako Veronika s Viktorom.

K hmle sa pridáva vietor

Prichádzajú ďalší turisti, tak schádzame dole, aby mali priestor. Vyberáme sa k nášmu poslednému cieľu výstupu, ktorý je vzdialený len 5 minút. Pár posledných výškových metrov a sme na vrchu Zniev. Najskôr sme sklamaní, lebo tu je hmla tak hustá, že z nej na nás prší a silný vietor nás priam vyháňa z vrcholu.

Vrch Zniev
Opäť sa nám tu mala naskytnúť krásna široká panoráma na hrebeň Lúčanskej Malej Fatry s dominantou vrchu Kľak. Pre tento výhľad si však musíme prísť za vhodnejších podmienok. Ja som si aj tak zašla na okraj skaly, rozprestrela som ruky, zdvihla pohľad nahor a nechala si kropiť tvár kvapkami hustej hmly. Aspoň takto som si užila oslobodzujúci pocit daného okamihu na vrchu Zniev.

Cestou späť stretáme ďalšie početné skupinky turistov. Jedna pani sa nás pýta, aké sme mali výhľady. Hneď sme pochopili, že je domáca a tak smelo vyťahuje mobil a s radosťou nám ukazuje zábery z predošlého dňa.

Výhľad

Cestou späť počujeme zvuky výstrelov z neďalekej strelnice a za viac ako hodinu sme von z lesa. Kráčame k autu lúkou a počasie sa za celý čas nezlepšilo. Usudzujeme, že viacero silvestrovských výstupov bolo bez výhľadov. Preto sa na toto miesto vydáme opäť, dúfajúc v ďaleké výhľady, ktoré sú tak ospevované z konca pohoria Žiar.

Zhrnutie

• Názov: hrad Zniev a vrch Zniev
  • Lokalita: pohorie Žiar
  • Značenie: prehľadné značenie
  • Obmedzenie: žiadne
  • Obtiažnosť: 2/5
  • Trvanie: 2:05 hod.
  • Parametre: 8,8 km/413 výškových metrov
  • Typ: vrchol, hrad, jaskyňa, výhľady