Turniská a Folkmarské skaly – skalnaté kráľovstvo v jesennom šate

Fascinujú ťa skalnaté mestečká či iné skalné útvary tých najrozličnejších tvarov? V tom prípade máme pre teba skvelý tip na jesennú túru neďaleko rodnej obce Juraja Jakubiska.

Kojšov je rázovitá obec neďaleko Košíc, ktorá sa dostala do povedomia predovšetkým vďaka svojmu slávnemu rodákovi. No, keďže leží v lone Volovských vrchov, je obklopená hustými lesmi, lúkami či pasienkami, ktoré tak vytvárajú vhodné podmienky na rôzne turistické výlety.

Nad Kojšovom sa nachádza pomerne neznámy skalnatý masív, kde nájdeš početné skalné útvary, veže, ihly, steny či otvory tých najrozličnejších tvarov. Taktiež, je tu značný počet jaskýň a priepastí… A to je to pravé orechové pre „skalných fajnšmekrov" . Najvzácnejšie útvary sa však týčia v južnej časti tzv. Murovanej skaly a miestni obyvatelia im nepovedia inak ako Turniská, či Turne (pomenovanie je odvodené z východoslovenského nárečia: turňa = veža). Slnečný september s príjemným ustáleným počasím turistickým prechádzkam prial, a preto sme si za cieľ našej túry tentokrát zvolili práve toto nevšedné skalné mestečko.

Kojšov – po stopách Perinbaby

...za najatraktívnejšie miesto sa považuje Turniská klenba – prírodný výtvor v tvare mohutnej skalnej brány, ktorý má výšku až 10 metrov.
Je hmlistá septembrová nedeľa a my prichádzame do malebnej dedinky Kojšov. Na odporúčanie nášho známeho parkujeme auto za dedinou - vo východnej časti obce, zhruba kilometer za posledným domom neďaleko rampy. Už po vlastných prechádzame cez závoru, opodiaľ žblnkoce Kojšovský potok a my si rezkým krokom vykračujeme naproti nášmu dnešnému dobrodružstvu v lese. Po zhruba 200 metroch odbočujeme doľava a cez drevenú lávku, vedúcu ponad potôčik, sa dostávame na lúku.

cesta jesenným lesom

Ďalej pokračujeme po ceste obklopenej bukovým lesom a po chvíli sa dostávame ku prvej križovatke lesných ciest pod názvom Sedlo pod Murovanou skalou (590 m n. m.). Už samotný názov nám našepkáva, že prvý cieľ našej cesty nebude až tak ďaleko, ako sme si pôvodne mysleli…

Stále nespúšťame z očí žlté turistické značenie, ktoré nás dnes sprevádza od začiatku trasy a rovnomerným tempom kráčame po vrstevnici do ďalšieho sedla - Pod Suchým vrchom (830 m n. m.). Na naše veľké potešenie začína hmla pomaly ale isto rednúť a na nebi už vidíme prvé fliačiky modrej oblohy. Hodnú chvíľu stúpame nahor a dávame pozor aj pod nohy, keďže na zemi je čerstvá vrstva opadaného lístia, ktorá zakrýva klzké korene stromov a vytŕčajúce skalky. Cesta vedie nerovným terénom, ktorý je kde-tu navyše zatarasený popadanými stromami. Skalných útvarov pribúda čoraz viac, čo je neklamným znakom toho, že sme čochvíľa pri Turniskách.

skalné útvaryschody ku skalnému mestečku

Skalnaté mestečko Turniská

Prichádzame k prvému z dnešných cieľov – impozantným Turniskám a Murovanej skale. Trasa z Kojšova nám, podľa časového údaja z hodiniek, trvala zhruba 40 minút, čo nie je z pohľadu ostrieľaných turistov vôbec veľa. Doteraz sme prekonali prevýšenie cca 180 metrov a vzdialenosť do 3 kilometrov od parkoviska. Nepreháňam, ak poviem, že sme uchvátení očarujúcou skalnou scenériou, ktorá sa nám na Turniskách naskytá. Mapa nám napovedá, že po ľavej ruke máme Veľkonočnú turňu a po pravici zasa sektor Múr. Údajne je približne 500 metrov odtiaľto aj studnička, kde sa môžeš v prípade potreby osviežiť.

skalnatá klenba

Turniská je oblasť skalných útvarov, stien a brál v oblasti Murovanej skaly, pričom, za najatraktívnejšie miesto sa považuje Turniská klenba – prírodný výtvor v tvare mohutnej skalnej brány, ktorý má výšku až 10 metrov. V nemom úžase obchádzame bizarné skalné útvary, až dôjdeme ku schodom vedúcim ku krásnej klenbe… hneď vieme, že je to ona . Svojimi rozmermi sa radí medzi najväčšie skalné okná na východnom Slovensku a prechádza ním aj náučný chodník - Folkmarská a Murovaná skala, ktorý sa však nevracia naspäť do Kojšova, ale pokračuje cez Folkmarskú skalu do obce Veľký Folkmar.

To však ani zďaleka nie je všetko, pretože Turniská sú aj obľúbenou lezeckou oblasťou s viac ako 70 lezeckými trasami, o čom svedčia aj hlasy prichádzajúce odvšadiaľ, patriace zrejme lezcom.

skalná vežaskalné útvary v jesenných farbách

Naše putovanie pokračuje ďalej…

Po malej medzizastávke na občerstvenie (a pár reprezentatívnych fotiek, samozrejme ) pokračujeme v našom putovaní ďalej, keďže plánujeme dôjsť po zelenej značke k rázcestiu Červená skala. Obchádzame teda skaly a púšťame sa stredom porednutého lesa. Tu už stúpame pomerne príkrym kopcom, tentokrát v o čosi hustejšom lesnom poraste za šumu hromady lístia, ktoré nám šuští pod nohami. Hľadajúc turistické značenie na chvíľu vychádzame z hustého lesa, pričom nás chodníček vedie opäť pomedzi stromy smerom k sedlu Zemičky. V týchto úsekoch si pre istotu skontroluj, či kráčaš správne, keďže sa tu dá pomerne ľahko zísť z vyznačenej trasy!

fascinujúce kamenné tvaryMurovaná skala

...na Folkmarských skalách je potrebné dodržiavať zvýšenú opatrnosť...
Podľa zistených informácií by to zo sedla mala byť už iba polhodinka prudkým stúpaním do kopca. Zadýchaní sa v priebehu desiatok minút dostávame na malebnú horskú lúku s množstvom stromov a menším výbežkom prechádzame smerom k ďalším skalným útvarom - Folkmarským skalám.

salamandra škvrnitáskalné steny

Výhľady na Folkmarskej skale

Konečne sa dostávame k druhému z cieľov našej dnešnej túry – na Folkmarské skaly (915 m n. m.), kde sa nám naskytá prekrásny polkruhový výhľad na panorámu širokého okolia. Pod nami vidíme obec Kojšov, neďaleko od nás dominantnú Kojšovskú hoľu, úsek hrebeňa Volovských vrchov a v diaľave sa zasa týči neprehliadnuteľná Kráľova hoľa či Vysoké Tatry. Dokonca vidíme aj Spišský hrad, Sľubicu a Smrekovicu (najvyššie vrchy Braniska).

Folkmarské skaly
Na skalách je už zopár ľudí, ktorí sa tiež, podobne ako my, nevedia vynadívať na okolitú scenériu ponorenú do zlatého jesenného svetla. Po rannej hmle a zamračenej oblohe niet ani stopy, slniečko príjemne svieti a svojimi štrbavými lúčmi nás hladí po tvárach. To je presne to, čo si po dnešnom úmornom stúpaní na vrchol zaslúžime – pohodu, pokoj, relax a tiché rozjímanie. Na hodinkách svietia údaje o prekonanom prevýšení 450 metrov a nastúpanej vzdialenosti o dĺžke 3,5 kilometra. Z Kojšova to teda bolo dosť prudké stúpanie, no v prípade, že nie si fanúšikom takýchto úmorných stupákov, nemusíš zúfať. Na tieto skaly sa vieš poľahky dostať aj z Folkmarského sedla alebo z Ružína.

vrcholové výhľady
Potrebné je upozorniť na to, že na Folkmarských skalách je dôležité dodržiavať zvýšenú opatrnosť, keďže tieto výhľadové skaly končia pomerne kolmým zrázom s ťažko dostupným terénom.

Po polhodinke strávenej na vrchole a doplnení energie usudzujeme, že nastal čas vrátiť sa naspäť k autu. Vraciame sa opäť k starému známemu sedlu Zemičky totožnou trasou, akou sme vystúpali na vrchol. Po lesnej zvážnici schádzame až na okraj lúk, a potom pomedzi domy do Kojšova, späť k východisku dnešnej trasy (zhruba polhodinka cesty).

jesenná príroda

Zhrnutie na záver

Túra na Turniská a Folkmarskú skalu má jedinečné čaro predovšetkým na jeseň, keď je okolitá príroda zahalená v zlatistých tónoch. Celé prostredie Murovanej skaly je v tomto ročnom období veľmi fotogenické, takže o zaujímavé fotky určite nebudeš mať núdzu . Navyše, v prípade potreby si vieš trasu ľubovoľne upraviť – buď bez strmej zachádzky na Folkmarskú skalu alebo môžeš pokračovať z Folkmarských skál smerom do Folkmarského sedla, či na Ružín.

Celkovo je túra príjemná a pohodová, avšak v niektorých úsekoch musíš pozorne sledovať (trochu chaotické) značenie, aby si nezablúdil. S trochou zveličenia sa dá povedať, že sa miestami budeš cítiť ako niekde v Súľovských skalách,...a to už je čo povedať! Čarovné prírodné útvary skalného mestečka Turniská a panoráma z Folkmarskej skaly určite uchvátia aj teba, a preto jednoznačne stoja za tvoju návštevu .

Zhrnutie

• Názov: Turniská a Folkmarská skala
  • Lokalita: Volovské vrchy – Slovenské rudohorie
  • Obtiažnosť: 3/5
  • Trvanie: cca 3 hod.
  • Parametre: 10 km / 450 výškových metrov
  • Typ: stredne náročná túra s panoramatickými výhľadmi vhodná i pre deti
  • Možnosť parkovania/spoje: v obci Kojšov, autobusové spoje z Margecian (najbližšia vlaková stanica)