S cepínom bezpečne na hrebeni aj v žľabe

Ak chodievate na zimné túry do nenáročných terénov, ideálnym spoločníkom budú paličky. V prípade, že vás čaká strmší, prípadne exponovaný terén, z viacerých dôvodov je nutné siahnuť po cepíne.

Rozdelenie cepínov

Cepíny sa primárne delia na turistické (označené B ako Basic) a lezecké (označené T ako Technical). To, po ktorom by ste mali siahnuť, je dané najmä sklonom kopca – čím je kopec strmší, tým viac musí byť cepín zahnutý. Povedzme, že zostaneme mimo ľadopádov a studených stien, a budeme sa venovať len turistickým cepínom.

Konštrukcia cepínu

Začneme však tým, čo oba typy spája, a síce konštrukciou. Každý cepín má bodec, ktorý slúži na zapichávanie cepínu do snehu, rúčku, v prípade turistického cepínu rovnú, resp. len veľmi mierne zahnutú, hrot a lopatku, ktoré dohromady tvoria hlavicu. V prípade turistického cepínu volíme veľkosť tak, že ho chytíme za hlavicu a mal by nám siahať zhruba po členky. Nenápadným, no stále dôležitým doplnkom cepínu by malo byť aj pútko.

Materiály

U turistických cepínov sa najčastejšie stretnete s ľahšími materiálmi, keďže nemusia byť tak pevné ako lezecké. Obvykle sa bavíme o zliatinách (napr. dural), najpevnejšia musí byť hlavica cepínu, tá býva vyhotovená aj z ocele, či titánu. Výhodou je, ak je rúčka cepínu pogumovaná.


Využitie v teréne

Vzhľadom na tvar a časti cepínu ho možno využiť rôzne. Ako bolo spomenuté v úvode, pomôže vám pri stúpaní v strmých svahoch, pričom sa na to obvykle používa bodec, vo výnimočných prípadoch aj hrot. Lopatku je možné využiť na kopanie stupov, prípadne inú úpravu terénu. Čo však cepín skutočne rapídne odlišuje od turistických palíc, je možnosť použiť ho v prípade pádu.

Ako brzdiť cepínom

V prvom rade treba povedať – ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Kým vyrazíte do náročnejšieho terénu, nacvičte si pád na nejakom bezpečnom mieste. V prípade pádu sa brzdí pomocou hrotu a tu sa nám opäť pripomína dôležitosť pútka, keďže pri rýchlom zaťatí cepínu do snehu je možné, že vám ho náraz vyrazí z ruky. Zároveň je nutné držať cepín pri turistike lopatkou napred, aby bolo možné v prípade pádu zareagovať rýchlejšie.

Je niekoľko typov pádov (hlavou napred, na bruchu, na chrbte atď.), no vždy sa snažíme dostať na brucho, následne cepín držíme jednou rukou za hlavicu, druhou za rúčku a priľahneme ho. Je dôležité držať bodec vo vzduchu – ak by sa pri brzdení zapichol do zeme, skončilo by to minimálne pár kotrmelcami. V prípade, že máte na nohách mačky, takisto ich treba držať ďaleko od snehu, mohli by spôsobiť rotáciu.

Celé to vyznieva pomerne zložito, no akékoľvek brzdenie je lepšie, ako žiadne. A ak už investujeme stovky eur do zimnej výbavy, oplatí sa absolvovať aj zimný kurz VHT, kde sa človek naučí, ako správne reagovať v týchto situáciách – nakoniec, život máme len jeden.
report_problem Našiel si v texte chybu?
redakcia 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Nástrahy decembrovej turistiky

Nástrahy decembrovej turistiky

V čom je zimná turistika špecifická? Na čo si dať pozor, aby sme sa z decembrovej turistiky vrátili zdraví a s plnohodnotnými zážitkami?
Test: 4-ročná skúsenosť s nohavicami Silvini Soracte

Test: 4-ročná skúsenosť s nohavicami Silvini Soracte

V tomto teste sa podelím o moju skúsenosť so skialpovými nohavicami, ktoré ma sprevádzajú už štvrtú sezónu.
3 000 výškových v tatranských klasikách – príprava na Bokami

3 000 výškových v tatranských klasikách – príprava na Bokami

Jedna zdokumentovaná a poctivá túra ako test, skúsenosti s výbavou, prvé preteky aj nečakaný odvoz vrtuľníkom. Odohralo sa toho dosť, ale v článku sa všetko dozviete.
keyboard_arrow_up