Je chôdza naboso zdravá?

Jednoduché vyzutie topánok mi spôsobuje teleport do nového sveta. Vnímavejšieho, sústredenejšieho, príjemnejšieho, slobodnejšieho a k tomu všetkému - zdravšieho.

Už v postupnom vývoji malého dieťaťa sa bežne stretávame so situáciami, kedy deti viac preferujú bosé nôžky ako chôdzu v topánkach. Chôdza naboso umožňuje, nielen dieťaťu v období jeho prvých krokov, udržiavať lepší kontakt s prostredím, v ktorom sa pohybuje, v ktorom sa učí pohybovať. Ak chceš vedieť, aké výhody chôdza naboso prináša a čo obnáša, skúsim ti povedať viac.

Zdravotné benefity bosého chodidla

  • Posilnenie imunitného systému.
  • Lepšia koordinácia pohybov - z chodidla dostáva mozog najviac spätnej pohybovej väzby v porovnaní s očami a ušami,
    Každý orgán nášho tela je úzko spojený s určitou plôškou na spodnej časti chodidla.
    ak ide o pohybové vnímanie. Mozog s chodidlami pri chôdzi komunikuje, spolupracuje a vďaka signálom sa snaží efektívne vyhodnocovať situácie a prispôsobovať koordináciu tela.
  • Zlepšenie rovnováhy celého tela - pri priamom dotyku chodidla s podkladom je pohyb prirodzenejší a podnety z prostredia sú odosielané do mozgu, ktorý reaguje a zapája ostatné časti tela (svalstvo, kosti, ...).


  • Účinné zníženie stresu a kvalitnejší spánok - tí, ktorí pravidelnejšie podstupujú chôdzu bosí, sú vďaka nej v užšom kontakte s prírodou. Priamy kontakt so zemou pôsobí uvoľňujúco, príjemne a odbúrava nahromadený stres. „Bosochodectvo“ nás so sebou vťahuje do prítomného okamihu, pri ktorom je potrebné si uvedomovať každý svoj nasledujúci krok. Parádny spôsob vyvetrania hlavy a zlepšenia kvality spánku, ktorý je zadarmo.


  • Zlepšenie zdravotného stavu prirodzenou masážou reflexných bodov - história reflexnej masáže chodidiel siaha do dávnej minulosti Egypťanov a Číňanov, ktorí neduhy tela liečili pomocou masáže chodidiel. Každý orgán nášho tela je úzko spojený s určitou plôškou na spodnej časti chodidla. Pri reflexnej masáži sa využíva tlak palca, ktorý plynulými pohybmi tlačí na jednotlivé miesta, až postupne prejde po celej ploche chodidla. Tento spôsob ľahko odhalí problémové miesta vďaka stupňu bolesti, ktorú pociťujeme. Príroda nám ponúka prirodzenejší, lacnejší a rýchlejší spôsob masáže bez potreby navštíviť maséra. Stačí počas prechádzky zhodiť obuv, vyhľadať bezpečný terén (bez ostrých kameňov, rozbitého skla, ...) a dopriať svojim chodidlám a mysli balzam na dušu.


  • Otužovanie - pravidelnejšie vystavovanie nôh v chladnej vode alebo snehu rozprúdi krv v žilách, čím zlepší termoregulačné schopnosti. Dĺžka doby v chladnom prostredí sa odporúča začať cca na 1 minúte (upravovala by som si podľa vlastného pocitu).
  • Zdravá chrbtica - pri chôdzi je dôležitá správna technika, správne zapojenie svalstva a práca chrbtice. Chrbtica sa pri chôdzi vyťahuje smerom nahor, postava sa vzpriamuje, čím priaznivo pôsobí na zdravie celého organizmu a lepšie držanie tela.

Ako si správnou technikou chôdze pomôcť k zdravšiemu ja?

Keď som sa párkrát pristihla, ako hlasno pri chôdzi naboso dupem, začala som pátrať po internete, čo robím zle a ako techniku chôdze zlepšiť. Správna chôdza by mala začínať došľapom na pätu. Treba však dbať na tvrdosť dopadu. Došľapujeme jemne, na plochu päty (pri behu sa technika líši).


Naše chodidlá potrebujeme pripraviť na „nové“ podnety, aktivovať a rozcvičiť.
Potrebovala som si uvedomiť a začať viac vnímať najbežnejšiu aktivitu, ktorú robíme každý deň. Že je podstatné robiť menšie kroky, neprirodzene nepredlžovať krok, čím jemne prenášame hmotnosť z nohy na nohu. Chodidlá pri chôdzi smerujú dopredu, nie od seba, ani príliš dovnútra (k sebe). Dôležitosť pri chôdzi zohráva zapájanie brušného svalstva, jemné pokrčenie kolien, aby sme zvyšok tela mali vzpriamený a hlavu zdvihnutú, čo spôsobí odľahčenie kroku.

Ďalšia vec, na ktorú by sme mali pri chôdzi myslieť, je spolupráca s prstami na nohách. Zapojenie palca, ktorého veľkosť nám prinesie lepšiu koordináciu, stabilitu a rovnováhu pri pohybe. Medzi palcom a zvyšnými prstami by mala vzniknúť medzera. Pre dostatočné využitie sily palca treba do chôdze zapojiť aj sedacie svalstvo. Čím viac prsty do krokov budeme zapájať (rozvetvením prstov), tým viac podporíme ich silu, flexibilitu, vytvarujeme si klenbu a zadok. Krok ukončíme jemným odrazom prstov od terénu.


Ako ovplyvňuje chôdza naboso naše telo a prečo je správna technika chôdze tak dôležitá?

Nosenie bežných topánok, ktoré majú užšiu špičku (uberajú našim prstom voľnosť), hrubú podrážku, či vysoké podpätky, vedie k rôznym deformáciam a dysfunkciám chodidiel, napr. vbočenie palca (hallux valgus), ostroha, ...

Na sebe som si deformáciu vbočených palcov začala všímať tak dva roky dozadu. Pripisujem ju zlej obuvi, ktorú som nosila od malička. Odkedy som vyskúšala prechod z klasických topánok na barefoot obuv (s výnimkou turistickej a zimnej obuvi) a v teplejších mesiacoch začala častejšie chodiť naboso,
Obdobie bosých, špinavých a šťastných nôh pomaly, ale isto prichádza.
všimla som si na sebe viacero zmien. Celková šírka chodidla sa mi zväčšila, keďže pri chôdzi naboso sa palec automatickejšie vzdiaľuje od zvyšných prstov. Tenisky, ktoré som nosila predtým, ma nepríjemne tlačia a vyvolávajú vo mne napätie.

Nesprávna technika bosej chôdze alebo chôdze v barefoot topánkach vyjde na povrch veľmi rýchlo. Problémy sa najčastejšie ukážu na pätách, ktoré pri nesprávnej chôdzi trpia, keďže sme často zvyknutí chodiť v topánkach s hrubšou podrážkou, ktorá tlmí väčšiu časť otrasov pri dopade chodidla na terén.


Ako teda s chôdzou naboso začať?

Po nárazovom prechode z klasickej obuvi na chôdzu naboso môžeme pociťovať mierne bolesti chodidiel aj tela. Niektorí z nás si možno nevedia predstaviť urobiť tak rýchly krok a začať chodiť úplne bosí, napr. v horšom počasí. Aj vtedy sú veľmi dobrým pomocníkom topánky s tenučkou podrážkou, barefoot topánky, v ktorých máme lepší kontakt so zemou a zároveň naše chodidlá chránime. Na začiatok som ku chôdzi naboso zvolila kombináciu barefoot tenisiek alebo „ponožkotopánok", ktoré som sa snažila nosiť vždy, keď sa dalo.


Preto, ak s chôdzou naboso chceme začať, treba ísť na ňu pomaly. Opatrne a hlavne uvedomelo, aby sme si nespôsobili zdravotné nepríjemnosti, ktoré by spôsobili opačný efekt, ako chceme. Naše chodidlá potrebujeme pripraviť na „nové“ podnety, aktivovať a rozcvičiť. K tomu nám môžu dopomôcť rôzne balančné, masážne pomôcky alebo jednoduché „lowcost“ riešenia, ako pár minútová chôdza po okrúhlych kameňoch, konárikoch, šiškách, ... A potom so správnou technikou šup na lúku do trávy, do piesku, na pole do blata alebo väčší odvážlivci do lesa. Pozor na tvrdšie terény ako asfalt.


Ak už spomínané zdravotné ťažkosti v našom živote sú, treba chodenie naboso zvážiť po konzultácii s fyzioterapeutom, ktorý nám odporučí konkrétne cviky na zlepšenie zdravotného stavu. S chôdzou naboso sa odporúča začať v mladšom veku.

Príroda sa po zime začína prebúdzať, slnko nás hreje prvými jarnými lúčmi a na tráve pribúdajú odtiene zelenej. To znamená, že obdobie bosých, špinavých a šťastných nôh pomaly, ale isto prichádza. Tak si ho uži a preži, čo najlepšie.
report_problem Našiel si v texte chybu?
SimonaZilkova 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Čo mi dal pohyb v horách?

Čo mi dal pohyb v horách?

Čo všetko mi priniesol pohyb v horách, resp. v prírode ako takej? Pokoj, oddych, relax, kondíciu, slobodu, voľnosť? Áno, toto všetko... a mnoho ďalšieho.
Diagnostika bežeckej techniky a nastavenie tréningového plánu

Diagnostika bežeckej techniky a nastavenie tréningového plánu

Ako vám diagnostika bežeckej techniky môže pomôcť v efektívnejšom a zdravšom behaní? Pozrieme sa na to spolu s Erikou, bývalou reprezentantkou Slovenska v šprinte a majiteľkou fyzio.sk.
Brdárka - v objatí ovocných stromov

Brdárka - v objatí ovocných stromov

Miesto, kde čas akoby zastal. Miesto, ktoré ťa prekvapí svojou malebnosťou. Poď sa pozrieť do čerešňových sadov na Gemeri.
keyboard_arrow_up