Tip na výlet: Dvojtisícovka dve hodiny od Bratislavy

Rakúsky Schneeberg ponúka množstvo aktivít ako v zime, tak aj v lete. Od ľahkých turistík až po šťavnaté celodenné okruhy. Poďme sa spolu pozrieť na okruh planinou Schneebergu.

Rakúsky Schneeberg je vzdialený necelých 150 km od Bratislavy. Volíme si trasu popri Neziderskom jazere, cez mesto Wiener Neustadt. Táto trasa má 136 km a autom trvá necelé 2 hodiny. Planina Schneeberg má niekoľko východiskových bodov pre turistiku. Spolu sa pozrieme na trasu, ktorá ide krížom cez celý Schneeberg a naspäť traverzom popod neho.

Všetko to začína v Losenheime

Po skorom budíku, o 05:00, prichádzame po dvoch hodinách jazdy do východiskového bodu celého okruhu, dediny Losenheim. Dedinu treba prejsť celú až na koniec, kde sa po ľavej časti nachádza centrálne parkovisko k lyžiarskemu stredisku. O kúsok vyššie je možnosť bezplatného parkovania popri ceste pre cca 10 áut. Tam sa nachádza aj turistické značenie. My sa vyberáme smerom na Almreserlhaus. Kľukatými cestičkami s nádherným východom slnka a inverziou stúpame smerom ku chate. Chatu obchádzame svižným tempom a smerujeme k ďalšej chate, Edelweisshütte, kde si dávame 5 minút pauzu a kocháme sa výhľadom.

Ráno v lese smerom na Almreserlhaus

Fadensteigom až na planinu

Cesta od Edelweisshütte začína najskôr prudko stúpať lesom, až kým nevyjdeme pod kamenné steny Schneebergu. Následne prejdeme niekoľko suťových polí a traverzujeme celý čas po východnej strane Schneebergu. Tu sa nachádzajú exponované úseky, ktoré sú miestami zaistené oceľovými lanami či reťazami, ale nie je tu potrebný ferratový výstroj. V závere úseku využijeme aj 4 x 4 a pomáhame si občas rukami. Posledný skalnatý úsek a sme v kosodrevine.

Úsek Fadensteig nad Edelweißhütte

Ďalšia zastávka, Fischerhütte

S nastúpanými metrami ubúda porast a z úvodnej kosodreviny prechádzame na otvorené priestranstvá a lúky. Červené značenie na skalách a stromoch vystriedalo tyčové značenie popri chodníku. Taktiež bezvetrie vystriedal nepríjemný vietor, ktorý je bežným javom na Schneebergu. Trávnatým chodníkom, ktorý strieda kamenný, prechádzame planinou až k Fischerhütte. Chata je zatvorená, no záveterná stena chaty nám poskytne útočisko na pár minút sa schovať pred vetrom a upraviť si účesy.

Fischerhütte, v pozadí Klosterwappen

Smer Klosterwappen s pokračovaním na Waxriegel

Z chaty Fischerhütte je to už len skok na najvyšší vrchol Schneebergu, Klosterwappen, s výškou 2 076 m n. m. Prechádzame okolo neprehliadnuteľného „kríža“ a pokračujeme sa schovať k telekomunikačnej budove, ktorá sa nachádza na samom vrchole. Vietor duje ako bláznivý. Urobíme zopár fotiek a poza budovu pokračujeme chodníkom smerom dole popri tyčovom značení k chate Damböckhaus. Tesne za chatou odbáčame do kosodreviny s jemným stúpaním. Cieľom je druhý vrchol Schneebergu, Waxriegel. Po polhodine prichádzame na Waxriegel, kopec s obrovským železným krížom a výškou 1 888 m n. m.

Vrcholový kríž Waxriegel, vľavo v pozadí Klosterwappen

Hochschneeberg Bergbahnhof a cesta dole

Cesta z Waxriegelu je jasná, smer vrchná stanica ozubenej železnice. Na tomto mieste si môžete rozmyslieť, či ísť dole po svojich, alebo využiť železnicu, ktorá vedie až do mesta Puchberg am Schneeberg. Informácie o železnici nájdete na stránkach ich vlakovej dopravy. My sme si povedali, že to dáme po svojich a začali sme zostupovať cestou Damböcksteig až k turistickému rázcestiu.

Zubačka a v pozadí Elisabethkirchlein

Nekonečná cesta Nördlicher Grafensteing

Množstvo krásnych výhľadov, vietor vo vlasoch a minimum ľudí.
Na rázcestí odbáčame vľavo do lesa, smer Edelweisshütte, po ceste Nördlicher Grafensteing. Nekonečná cesta, ktorá traverzuje celú planinu Schneebergu. K tejto ceste sa pripája niekoľko ďalších turistických chodníkov, ako aj ferrata na Schneeberg. Takmer celý čas sa ide lesom. Cesta je miestami veľmi exponovaná a pokiaľ posledné dni pršalo, neodporúčam tadiaľ ísť. Cesta ide hore, dole, zase hore a zase dole a takto to pokračuje viac ako 2 hodiny.

Galéria Voka na vrchnej zastávke
Pár úsekov traverzujeme suťové polia. Po 2 hodinách strastiplnej cesty sme došli k turistickému značeniu. Smer rovno vedie k chate Edelweisshütte, smer doprava do dediny Losenheim. Pri pohľade na názov dediny sa nám vtlačili slzy šťastia do očí a dostali sme druhý dych. Rozbehli sme sa (autor trošku preháňa) smerom dole a po necelej hodine sme ho zbadali. Naše auto. Základ je vypnúť hodinky. Nasleduje oddych v aute cestou domov do Bratislavy (pokiaľ zrovna nešoféruješ).

Inverzia nad Puchbergom

Pár riadkov na koniec...

Okruh Schneebergom som išiel už veľakrát. Množstvo krásnych výhľadov, vietor vo vlasoch a minimum ľudí. Celodenný výlet je vhodný pre každého, kto nemá strach aj z exponovaných úsekov a komu nevadí viac ako 1 500 nastúpaných výškových metrov. V letných mesiacoch si treba dať pozor na búrky a nečakané dažde, ktoré môžu skomplikovať výstup ako aj zostup. Schneeberg je moja srdcovka a verím, že tento článok vás inšpiruje nazrieť za hranice našej krajiny do tejto nádhernej oblasti Rakúska.

Zhrnutie:

• Názov: Okruh Schneebergom
  • Lokalita: Schneeberg (Rakúsko)
  • Obtiažnosť: 4/5
  • Obmedzenie: celoročne otvorené
  • Trvanie: 6 - 8 hodín
  • Parametre: 19,5 km/1 650 výškových metrov
  • Typ: okruh
  • Možnosť parkovania: Parkovanie bezplatné na konci dediny Losenheim. Ak je obsadené, platené parkovisko v dedine Losenheim pri vlekoch, aktuálne ceny