Tip na výlet: Veľká Fatra - Náučným chodníkom Čierny kameň až na Ploskú

Čo ponúka náučný chodník Čierny kameň? Pozreli sme sa na netypický a výrazný kopec Veľkej Fatry a vybehli sme aj na Ploskú.

Veľkú Fatru sme už preskúmali vo viacerých videách, z viacerých strán, počas viacerých ročných období a viacerými spôsobmi. Z leta máme super turistický tip na netradičnú Veľkú Fatru, z neskorej jesene tu je rozprávkový Borišov v kombinácii „bike and hike“, v zime Imro cez Ploskú dolyžoval až na Chatu pod Borišovom a takisto mu je dobre známa obľúbená Krížna, a to nielen na lyžiach, ale aj na bicykli. Viktor si zas nedávno zabehol na rozprávkové Sidorovo, no a v tomto pohorí sme preskúmali aj ukrytý skalný raj. Veľká Fatra toho ponúka naozaj veľa a dnes sa pozrieme na ďalšiu časť tohto nádherného slovenského pohoria.

Za slnkom do prírody

Ploská nesklamala a vetrisko tu duje z každej strany.
O tom, že na jesennú túru sa ísť oplatí, niet pochýb. Ak náhodou pochybuješ, prečítaj si tento článok, ktorý ťa, verím, nakopne a za krásami jesennej prírody vyrazíš aj ty. Keďže novembrové počasie stále praje a predpoveď hlási slniečko, cieľ je jasný - stráviť deň v prírode. Voľba padla na Veľkú Fatru a keďže sme pri potulkách Fatrou vždy len z diaľky pozorovali jedinečný Čierny kameň, rozhodli sme sa ho konečne preskúmať aj zblízka.

Neprehliadnuteľný z každej strany

Tento kopec nás zakaždým upútal svojím, pre Veľkú Fatru netypickým, charakterom. Na rozdiel od ostatných, skôr rozľahlých kopcov Fatry, je skalnatý, bralnatý a ostrý vrchol obkolesuje pásmo kosodreviny, čo ho ešte viac zvýrazňuje a dodáva mu majestátnosť. Nech sem pôjdeš z akejkoľvek strany, určite ho neprehliadneš.

My vyrážame z Liptovských Revúc (časť Stredná Revúca), kde sme sa priamo od kostola napojili na Náučný chodník Čierny kameň. Hneď v úvode sa dostávame na rozľahlú lúku, z ktorej pozorujeme dominantný vrchol.

Z lúky sa dostávame do lesa a po chvíľke stúpania prichádzame na akýsi mini salaš, kde sa nám ukazuje majestátny Rakytov. Tam sa pozrieme určite v zime . Pokračujeme ďalej a onedlho sme už priamo pod Čiernym kameňom.

V tieni kameňa

Vrchol s nadmorskou výškou 1 479 m žiaľ prístupný nie je a turistická značka ide len okolo Čierneho kameňa, čo je veľká škoda. Bolo by to super spestrenie a celej trase by to dodalo trošku „vzrúša“. Nuž, nevadí, aspoň si ho obídeme a z každej strany sa pokocháme skalnatými bralami. Ale veď táto trasa nie je len o Čiernom kameni. Skôr tu človek ocení nádherné pohľady na kopce Veľkej Fatry.

zľava: Čierny kameň, Minčol, Rakytov
Obchádzame Čierny kameň a dostávame sa na tienistú stranu, kde sa nám naskytuje pohľad na západnú časť Fatry. Tu narazíme aj na studničku, ktorú Viktor veľmi oceňuje, keďže jeho druhá fľaša vody ostala v aute. Po dočerpaní zásob a osviežení pokračujeme tienistým úsekom smerom na sedlo Ploskej.

Na ploskú Ploskú

Slnečné lúče
A tak dobití energiou, nielen z jedla, ale najmä z prírody, ideme ďalej.
nás opäť zaplavili a máme chuť vyvaliť sa tu do trávy a len tak „byť”. Ale žiadne také, vieme, že potom by sa nám na Ploskú ísť už nechcelo. Takže ide sa na to, dlhé tiahle stúpanie na ploskú Ploskú. A vlastne nebolo až také dlhé a po dvadsiatich minútach sme na vrchole. Ploská nesklamala a vetrisko tu duje z každej strany. Koľkokrát sme tu boli, toľkokrát tu fúkalo „ostošesť”. Hlavne v zime tu treba byť naozaj dobre pripravený a bez mačiek sem neodporúčam ísť.

Z Ploskej sa len zasnene zahľadím na môj milovaný Borišov (tento kopček a to prostredie tam mám proste najradšej), ale ten si vychutnám inokedy a otáčame sa naspäť k Čiernemu kameňu a kráčame na sedlo. Dnes si chceme dať predsa vytúžený chill pod Čiernym kameňom.

Chillujeme

Nájdeme si miestečko v tráve, vytiahneme nabalenú desiatu a proste si užívame výhľady. Ak nevieš, čo si so sebou vziať pod zub, tak v tomto videjku nájdeš pár jednoduchých tipov. Pochutnávame si na milovaných avokádových toastoch a keďže slnko stále hreje, nikam sa neponáhľame. Z tejto strany je Čierny kameň asi najvýraznejší a najostrejší. Okrem toho, na juhu môžeme pozorovať inverziu, ktorá sa tam dnes drží celý deň.

Výživný deň za nami

Pomaličky pociťujeme chlad a hoci slnko stále svieti, večery sú už chladné. A tak dobití energiou, nielen z jedla, ale najmä z prírody, ideme ďalej. Čaká nás už len zostup dole, kde v sprievode oviec prechádzame cez ďalší salaš s typickou liptovskou atmosférou. Žltá značka nás dovedie do Vyšnej Revúcej, ktorá je od Strednej Revúcej vyššie, a tak nás čaká ešte asi 20 minút chôdze asfaltkou k autu.

Tomu vravím dobre strávený čas, s dobrou náladou, v ešte lepšom prostredí a s tou najlepšou spoločnosťou. Čo viac si priať. Ak chceš zažiť pekný deň v prírode, tento nenáročný okruh ťa prevedie krásami Veľkej Fatry v akomkoľvek ročnom období.

Zhrnutie

• Názov: Čierny kameň, Ploská
  • Lokalita: Veľká Fatra
  • Značenie: náučný chodník (červená, zelená, žltá značka)
  • Obmedzenie: celoročne dostupný okruh
  • Obtiažnosť: 2/5
  • Trvanie: 5 hodín
  • Parametre: 15 km/850 výškových metrov
  • Typ: vrch, okruh
  • Možnosť parkovania/spoje: Liptovské Revúce - parkovanie zdarma pri kostole
  • Mapka/GPX: sekcia Výjazdy

Použitá výbava:

Ak sa ti video páčilo, sleduj náš YouTube kanál MTHIKER a nezabudni nás podporiť svojím odberom.