Treking pod Etnou – Cratere Piano

Sicília je preslávená jednou z najaktívnejších sopiek na svete. Pozrite sa s nami na krajinu ako z inej planéty.

Dodnes aktívny vulkán láka pozornosť a už z veľkej diaľky ukazuje svoju monumentálnosť. Nečudo, že pod Etnou žije až štvrtina populácie ostrova. V jej okolí je úrodná pôda, v lete chladnejšia klíma, a cez zimu sa stáva lyžiarskym strediskom – pokiaľ je tichá. My sa vydáme na túru z parkoviska pod lanovkou a vyjdeme pešo na jeden z už vyhasnutých kráterov s majestátnym výhľadom na okolie a dymiacu Etnu.

Sopka ako symbol ostrova

Najaktívnejšia, najvyššia a najväčšia sopka Európy sa nachádza na talianskom ostrove Sicília. Odpradávna je považovaná za matku ostrova, a to vďaka popolu z nej, ktorý je tak úrodný. Darí sa tam najmä citrusovým plodom, zelenine či viniču. Meno dostala po bohyni Aitne, čo v preklade z gréčtiny znamená „horím“. Jej vrchol sa nachádza vo výške 3 357 m n. m.

Pohľad do kráteru
Prvé explózie boli zaznamenané okolo roku 1500 pred naším letopočtom a odvtedy vybuchla vyše dvestokrát. Medzi najničivejšie výbuchy patria tie z rokov 1669 (20 000 obetí) a 1928, keď mesto Catania zaplavil popol a niektoré dediny boli úplne zničené. Naposledy sopka vybuchla v Máji 2023. V priemere vybuchuje každý rok. Blízke letiská bývajú odstavené a obloha zmení farbu na červeno-čierno. Okolie sopky je doslova rajom vulkanológov. Nachádza sa tam vyše 120 pozorovacích staníc. Tie zaisťujú akú-takú kontrolu aktivity, avšak mnohokrát vybuchla nepredvídateľne.

Presun autobusom z mesta Catania

Na parkovisko pod sopku sa môžeme dostať autom alebo autobusom. Vyberáme si druhú možnosť. Denne premáva len jeden autobus o 8:15 hore a jeden dolu o 16:30. Cena lístka je 6,60 eur tam aj späť. Cesta trvá dve hodiny. Prechádzame veľmi peknou scenériou. Postupne, ako stúpame z mesta von, sa vytráca zeleň a všade navôkol je čierna láva. Kľukatá cesta plná serpentín nás privádza až na parkovisko pri chate Rifugio Sapienza. Vystúpali sme od mora až do výšky 1 900 m n. m.

mapa

Začiatok pri stanici lanovky

Hneď ako sme vystúpili nás všade navôkol oslovovali predajcovia exkurzií. Za výstup priamo na Etnu zaplatíte približne 120 eur aj s vývozom jeepmi takmer na vrchol, jazdu lanovkou a zapožičanie prilby. Keďže vrchol Etny je dostupný len so sprievodcom, všade navôkol dostanete tieto ponuky. My si však volíme vlastné nohy a vydávame sa hore.

cesta na sopkuEtna

Vzácny úkaz na oblohe

Turistické značenie je červenej farby. Stúpame pomaly najprv popod lanovkou a potom po turistickom chodníku stále vyššie a vyššie.
Cítime sa ako na inej planéte.
Možno by som to ani nenazval chodníkom. Kráčame po stuhnutej láve a popole, ktorý sa nám hýbe pod nohami. Je to ako ísť po piesku. Zrazu ma kamarát drgne: „Pozri!“. Na oblohe sa objavil zvláštny kruhový dym z kráteru. Akoby si sopka „bafkala“ fajku. Neskôr sme sa dozvedeli, že takéto dymové kruhy sú predzvesťou výbuchu. Objavujú sa raz za 23 až 120 rokov, takže sme mali šťastie.

kruhový dym z kráteru Etny
Po zhruba hodine prichádzame k vrchnej stanici lanovky zvanej Montagnola vo výške 2 500 m n. m. Odtiaľto štartujú jeepy na exkurzie. Bez sprievodcu môžeme za bežných okolností pokračovať až do výšky 2 900 m n. m., teda kúsok pod vrchol (3 357 m n. m.). My sa vydávame opačným smerom – doprava. Pokračujeme ešte necelých dvesto výškových metrov nahor, až prichádzame k hlbokému kráteru. Pred nami sa otvára dymiaca Etna. Nachádzame sa vo výške 2 672 m n. m.

EtnaPohľad na vrch Montagnola

Jednoduchý prístup autom alebo autobusom umožňuje zdolanie krátera komukoľvek.
Prechádzame sa okolo krátera a kocháme sa okolitými výhľadmi na každú stranu. Východne pozorujeme obrovskú sutinu lávy po dávnych výbuchoch. Cítime sa ako na inej planéte. Pod nohami je čierny popol a láva, kráter má červeno-hnedú zem. Podobá sa to na Mars. Posúďte sami.

kráter
Celý názov vrchola znie: Cratere Piano del Lago o Escriva. Tento kráter je zaujímavý tým, že vznikol len v roku 2001. Stalo sa to počas veľkej erupcie, pričom nastali zlomy pôdy a nové prieduchy na juhovýchodnej strane Etny. Na mieste, kde je teraz kráter, bolo predtým jazero z roztopeného snehu. Preto je v názve „Lago“. Slovo „Piano“ nesie pravdepodobne preto, lebo ešte nikdy nevybuchol.

Cratere Piano del Lago o Escriva

Ideálna poldenná túra

Turistika na tento kráter je ideálna pre každého, kto má rád kratšie túry (do 10 km) a nechce platiť za výstup na Etnu. Jednoduchý prístup autom alebo autobusom umožňuje zdolanie krátera komukoľvek. Takisto k tomu prispieva aj lanovka, ktorá vás vie doviezť tesne pod vrchol.

Etna

• Parametre: 9 km/800 m
  • Typ: vrchol
  • Možnosť parkovania/spoje: Parkovisko na úpätí, jeden autobus denne
Zdroj fotografií: archív autora, mapy.cz