Kilimandžáro - ako prebieha výstup na najvyšší vrchol Afriky? (časť 2.)

Zaujíma ťa, ako vyzerajú jednotlivé dni pri výstupe na Kilimandžáro?

V prvej časti som ti dal základné informácie a rady k samotnému plánovaniu pred výstupom na najvyššiu horu Afriky. V tejto časti ti poskytnem detailný pohľad na priebeh jednotlivých dní počas výstupu na najvyššiu africkú horu s výškou 5 895 m n. m. Poďme na to!

Deň 1: Machame gate - Machame Camp

Po prebudení do nového dňa začíname raňajkami. Po raňajkách sa vraciame na izbu, aby sme si mohli zbaliť veci potrebné na samotný deň výstupu. Ostatné veci balíme do tzv. dufflebagu, ktorý nám budú nosiť nosiči, a prístup k nemu budeme mať až večer v kempe.

Prvý deň sa vydávame pralesom, preto je vhodné mať v batohu okuliare, slnečný krém, šiltovku/klobúk, nepremokavú bundu, pláštenku na batoh a niektoré snacky, ktoré si radi beriete so sebou na bežné túry. Odporúčam tiež zakúpiť si hydratačný vak, pretože pitie vody je veľmi dôležité počas celého výstupu a je to komfortnejšie než stále dávať batoh dole a piť z fľaše. Je to tiež dobrý spôsob, ako merať, či vypijete odporúčané 3 litre. Vodu a nejaké tie snacky dostanete aj priamo od vášho tímu, je to v cene výstupu, rovnako ako raňajky, obed a večera.

Prvý deň nás čaká cesta pralesom. Po príchode na štartovací bod Machame Gate sa prvýkrát stretávame s celým tímom, s ktorým budeme tráviť tento výstup. Postupne nám predstavia nosičov, kuchára a tiež sprievodcov. V čase okolo obeda, kým nás sprievodcovia zaregistrujú a predložia tzv. Permit (povolenie o výstupe), si môžeme pokojne dať obed, porozprávať sa ešte s vedúcim a trochu si oddýchnuť.

Po úspešnom vybavení nám vedúci popraje veľa šťastia, urobíme si spoločnú fotku a presunieme sa na štartovací bod, kde oficiálne začína trek. Strážcovia parku ešte skontrolujú našu batožinu, či sa tam nenachádzajú zakázané veci a oficiálne začíname. Prvý deň nás čaká okolo 11 kilometrov chôdze.

Sprievodca nás učí prvé slová v ich národnom jazyku: „pole pole“, čo znamená, že máme ísť pomaly. To je základ celého úspechu ako vystúpiť na Kilimandžáro – počúvať sprievodcu, ísť pomaly, aby sa telo čo najlepšie aklimatizovalo a piť veľa vody. Spoznávame prales, náš sprievodca Shaban sa s nami rozpráva, ukazuje nám v pralese výnimočné rastliny a robí nám menšiu exkurziu.

Elephant’s trunk flowerKilimandžáro

Počas cesty stretávame veľa ľudí z rôznych agentúr, ktorí sa tiež rozhodli pre tento výstup. Po 4:30 hodinách prichádzame do prvého tábora. Nasleduje registrácia toho, že sme úspešne dorazili do prvého tábora, niečo si odfotíme, keďže čoskoro bude tma, a vraciame sa k našim stanom. Trochu si oddýchneme a čakáme, kým bude večera hotová. Po večeri sa porozprávame s našimi sprievodcami o dnešnom priebehu, ako sa cítime a čo nás čaká zajtra. Poďakujeme za super večeru a pomaly sa poberáme do stanu spať.

Aktivita na Strave: 1. deň.

Deň 2: Machame Camp - Shira Cave Camp

Ranné prebudenie nám zabezpečujú naši nosiči s úsmevom a pozdravom „hey guys washie washie", čím vytvárajú pozitívnu atmosféru pre začiatok ďalšieho dňa. S ich príchodom k stanom nám v rukách nesú aj dva lavóry s teplou vodou, čo predstavuje luxusný moment pre rannú hygienu.

Po približne polhodinke nás zavolajú na raňajky. Po naraňajkovaní k nám prídu sprievodcovia, oboznámia nás s tým, čo nás dnes čaká, dajú nám nejaké rady, čo si máme zbaliť do batoha, a pomaly sa poberáme k stanu, aby sme si zbalili všetky veci do dufflebagov a tiež pripravili batoh na denný presun do ďalšieho tábora.

Kilimandžáro

Podľa slov sprievodcov nás dnes čaká náročnejší terén ako včera, pretože dnes je naplánovaných 5 km/900 m. Priebeh presúvania sa do ďalšieho tábora som nevnímal ako veľký problém, a tak to aj v skutočnosti bolo. Áno, počas presúvania tam boli strmé pasáže, ale nič, čo by bežný človek nezvládol, a okrem toho sprievodcovia udržiavajú tempo tak, aby ste sa vôbec nezadýchali (držíme sa sloganu „pole pole“).

Po približne 3 km prichádzame na miesto, kde sa zložíme, urobíme si menšiu prestávku na doplnenie energie. Po doplnení energie s nabitými baterkami nám ostáva prekonať posledné 2 km, ktoré nás delia od ďalšieho tábora. Po príchode do tábora nás čaká chvíľka oddychu, pričom pobyt v tejto nadmorskej výške vytvára základ pre dobrú aklimatizáciu.

Čochvíľa nás čaká obed, po ktorom sa dozvieme, aký program nás ešte v tento deň čaká. Ako naznačuje názov tohto tábora (Shira Cave), nachádza sa tu jaskyňa, do ktorej sa pôjdeme pozrieť. Jaskyňa je vzdialená asi 20 minút od nášho stanu. Po obhliadke jaskyne a krátkej slovnej exkurzii od sprievodcov sa vraciame naspäť k našim stanom.

Kilimandžáro
Nasleduje bežný postup dobrej aklimatizácie, čo znamená oddych a prečkávanie určitej doby v danej nadmorskej výške. So zapadajúcim slnkom nás čaká večera a tiež, ako je zvykom, oboznámenie od sprievodcov s tým, čo nás čaká ďalší deň.

Aktivita na Strave: 2. deň.

Deň 3: Shira cave camp - Lava Tower - Barranco camp

Dnešný deň hrá veľkú rolu v tom, či sa nám podarí vystúpiť na vrchol, alebo nie. Aj keď by sa mohlo zdať, že výborná fyzická kondícia je kľúčom k úspechu, skutočným rozhodujúcim faktorom je čo najlepšia aklimatizácia, a práve v tento deň urobíme hlavné kroky k jej dosiahnutiu.

Dnes nás čaká presun k takzvanému „žraločiemu zubu” alebo miestu známemu pod názvom Lava Tower. Po príchode na toto miesto si dáme obed a zostaneme tu určitý čas kvôli lepšej aklimatizácii. Je dôležité si uvedomiť, že po dosiahnutí takejto nadmorskej výšky by sme mali zostúpiť o tábor nižšie, čo v našom prípade plánujeme, pretože pobyt v takejto nadmorskej výške by zvýšil riziko výškovej choroby.

tip na výlet, Afrika, KilimandžároKilimandžáro

Po obede a dlhšom pobyte v tábore sa presunieme do nižšieho tábora, konkrétne do Barranco Campu. Počas dňa sme sa riadili správnym aklimatizačným postupom, ktorý zahŕňa tréning vo vyšších nadmorských výškach a následný odpočinok v nižších („Trénuj hore, spi dole“).

Aktivita na Strave: 3. deň.

Deň 4: Barranco camp - Karanga camp - Barafu camp

Tento deň nás čaká presun do základného tábora, takzvaného base camp. Ráno vstávame o niečo skôr, pretože tábor, v ktorom sme sa dnes ráno prebudili, slúži ako spoločný pre viacero ciest pri výstupe na túto horu. Čiže sa tu nachádza o niečo viac ľudí ako po minulý deň a každý z nich sa presúva buď do base campu, alebo do tábora pred ním.

To už majú na starosti sprievodcovia, ktorí vyhodnotia aklimatizačné a fyzické schopnosti svojich klientov. Program dnešného dňa zahŕňa návštevu Barranco Wall, kde si dáme krátku prestávku na pár fotiek, obdivovanie výhľadov a doplnenie energie. Počas výstupu na toto miesto čelíme technicky náročnému úseku v porovnaní s predchádzajúcimi dňami. Táto technicky náročná pasáž by sa dala ohodnotiť ako I+ alebo II-kové lezenie podľa stupnice UIAA.

Kilimandžáro

Bolo prekvapujúce, ako dlho sme sa pohybovali touto pasážou, a tiež som videl, že niektorí ľudia majú problémy zvládnuť takéto úseky, akoby predtým v horách nepodnikali žiadne výlety. Ich správanie pôsobilo, akoby očakávali ľahký prechádzkový terén, ako pri túre na Térynku alebo Zbojníčku.

V polovici tohto úseku som si našiel pekné miesto na obzeranie sa okolo. Náhle som pocítil, akoby som sa nachádzal na Mt. Evereste v tzv. zápche, ktorá obvykle nastáva medzi časťami Balcony a Hillary Step. Po dlhých desiatkach minút strávených v tejto technickejšej pasáži sa dostávame na spomínané miesto, Barranco Wall, kde nás čaká krátka prestávka.

Následne sa presunieme do Karanga Campu, kde sa naobedujeme a neskôr pokračujeme v presune do base campu. Nasleduje večera a dôležité informácie o tom, ako bude prebiehať vrcholový útok.

Aktivita na Strave: 4. deň.

Deň 5: Summit push

A je to tu! Predpolnočný budíček a príprava na vrcholový útok. Do batoha balím všetky potrebné veci na vrchol a tiež veci, ktoré mi odporučili sprievodcovia. Kontrolujem si, či mám dostatočne nabitú čelovku, mobil a trekovacie zariadenie. Presúvame sa do stanu, kde nás čaká malé občerstvenie a povzbudenie od zvyšku nášho tímu. Čas beží rýchlo a napätie stúpa. Po vyjdení zo stanu sa pozriem na horu a vidím svetelného hada v podobe prvých skupiniek ľudí, ktorí začali vrcholový útok.

AfrikaAfrika

Cítim sa dobre, no doprial by som si určite viac spánku. Adrenalín a nastavenie mojej hlavy však hrá v môj prospech. Pomaly sa dopájame na koniec spomínaného svetelného hada a vystupujeme slimačím tempom nahor. Po hodinke stúpania stretávame ľudí, ktorí začínajú mať menšie problémy a častejšie potrebujú oddychovať. Úvod zvládame výborne, držíme rovnaké tempo a postupujeme hore. Asi po dvoch hodinách si dávame menší oddych, dopĺňame tekutiny a ja si tiež dávam nootropický gél.

Očakával som, že v tejto výške nebudem mať chuť do jedla a moje očakávanie sa potvrdilo. Dobré je, že zdroj energie som zvolil formou gélu. Po prestávke sa opäť vydávame na vrchol. Zhlboka dýcham, nadmorská výška je už citeľná. V hlave som dobre nastavený, aj keby mal hlavný vrchol výšku 7 000 m n. m., tak by som stále šliapal nahor. S vychádzajúcim slnkom prichádzame na neoficiálny vrchol Stella Point, kde pre veľa ľudí výstup končí kvôli výškovej chorobe alebo pre zlé nastavenie mentality.

tip na výlet, Afrika, Kilimandžáro
Na tomto mieste si užívame prekrásne výhľady, atmosféru a dopĺňame energiu v podobe tekutín a v mojom prípade aj tyčinky. Vidíme vrchol, je to takzvaná falošná rovinka, a tak sa s odhodlaním a po krátkej prestávke vydávame dokončiť prvú polovicu nášho útoku. Eufória ma sprevádza približne 30 minút, kým nedosiahneme hlavný vrchol. A sme tu! Dokázali sme to. Nasleduje pozorovanie výhľadov, spoločná fotka a pomaly sa púšťame smerom nadol, pretože dnešný deň ešte nekončí, naopak, čaká nás ešte dlhý zostupový deň.

Afrika
Nepociťujem žiadne účinky výškovej choroby, čo cítim, je eufória z dosiahnutia vrcholu a veľká únava z nedostatku spánku. Zostupujem rýchlo a za cca 1:40 som už dole. Po ceste nadol mi naproti idúci nosiči gratulujú a ponúkajú osviežujúci sladký džús na doplnenie energie. Som dole v základnom tábore, čakám na svojho parťáka približne 30 minút, sedím pred stanom, vysokohorské slnko pečie na mňa, a tak sa opaľujem.

Myslím na všetkých tých neprajníkov, čo ma podceňovali, a zároveň som hrdý na to, že som to zvládol bez akýchkoľvek komplikácií. Uvedomujem si, že vysoká nadmorská výška mi nerobí veľký problém, čo ma teší a posúva ďalej v mojich budúcich dobrodružstvách. O chvíľu prichádza môj partner, ktorý je tiež v poriadku. Nasleduje odpočinok v stane, ale je veľmi horúco. Po prebudení nás čaká obed a opustenie base campu, čím uvoľníme naše táborové miesto pre ďalších ľudí.

Fyzicky sme v dobrej kondícii, tak zostupujeme ešte o dva tábory nižšie, kde nás čaká večera, menší prípitok a opäť odpočinok až do nasledujúceho rána.

Aktivity na Strave: 5. deň - vrchol Kilimandžára, 5. deň - zostup cesta do kempu.

Deň 6: Mweka camp - Mweka gate

Tento deň zažijeme naše posledné spoločné chvíle treku s naším tímom „The Dream Team”. Ráno si užijeme posledné luxusné raňajky od nášho fantastického kuchára Simona. Čaká nás posledné balenie v tomto národnom parku a taktiež ceremoniál „Jumbo Jumbo” na oslavu úspešného výstupu na najvyššiu horu Afriky, Kilimandžáro.

tip na výlet, Afrika, Kilimandžáro
Po ceremoniáli sa osobne poďakujeme každému členovi tímu a dáme im zaslúžený tringelt. Nasleduje zostup k bráne, kde naše dobrodružstvo oficiálne končí. So sprievodcami ideme zapísať k strážnikom naše úspešné absolvovanie treku a taktiež dostávame certifikát o dosiahnutí hlavného vrcholu. Sadáme do auta a presúvame sa do Moshi, ale predtým sa ešte zastavíme po nejaké suveníry.

Po príchode do mesta sa stretávame s vedúcim agentúry, ktorý nám tiež gratuluje. Ideme na tzv. slávnostný obed s ním aj s našimi sprievodcami, kde si užívame naše posledné spoločné chvíle. Po najedení sa naposledy rozlúčime so sprievodcami, poprajeme si veľa šťastia a dúfame, že sa nevidíme naposledy.

Aktivita na Strave: 6. deň.

Dva dni do odletu

Po úspešnom výstupe na Kilimandžáro nám zostali ešte dva dni do odletu, a tak sme sa rozhodli navštíviť mesto Arusha. Náš vedúci cestovky nám poskytol jedného z jeho ľudí, aby sa o nás postaral v týchto nasledujúcich dňoch. Bolo fajn, že nám priradil chlapa v našom veku, a tak sme si s ním celý čas rozumeli. Ely sa o nás staral tieto dva dni, zariadil nám program a splnil všetky naše požiadavky.

Prvý deň nám ukázal mesto Arusha, a na druhý deň sme si naplánovali výlet k termálnym jazerám, kde sme strávili pokojný a oddychový deň. Bolo super, že sme ho mali.

Hot springstip na výlet, Afrika, Kilimandžáro

Vrátil by som sa na Kilimandžáro?

Po úspešnom výstupe na Kilimandžáro sa ma mnoho ľudí pýtalo, či to bolo ťažké a či by som sa tam vrátil. Ak ste športovo aktívny, fyzicky zvládnete jednotlivé dni bez väčších komplikácií. Otázka však znie, či by ste nemali problémy s nadmorskou výškou a ako by ste sa s tým psychicky vyrovnali. To už závisí od každého jednotlivca.

Čo sa týka mojej odpovede na otázku, či by som sa tam opäť vrátil, klasickým spôsobom by som na vrchol už nevystúpil. Som totiž trochu neobvyklý človek a ľudí, ktorých som tam stretol, by som neoznačil za milovníkov hôr, tak ako to vnímam ja. Avšak, ak by som bol súčasťou tímu, kde by sme na Kilimandžáro vystupovali bez podpory nosičov a sprievodcov alpským štýlom, určite by som si to znovu zopakoval.