Ako nastúpať skoro 30 000 výškových metrov za mesiac

Behanie patrí medzi moje záľuby už od mladého veku, kedy som sa začala venovať atletike, s ktorou som kvôli zdravotným problémom musela skončiť. Hľadala som rôzne alternatívy, ktorým by som sa mohla venovať a zároveň by ma bavili.

Nakoniec mi učaroval trailový beh a turistika. Týmto športom sa venujem posledné roky a som na tom závislá. Túto moju závislosť ešte posilnila jedna výzva v práci.

Pracujem ako zdravotná sestra a v nemocnici sme mali výzvu, že kto spomedzi personálu nastúpa najviac výškových metrov. Boli sme rozdelení do 4-členných skupín (tímov) podľa oddelení (doktori aj sestričky). Hneď, keď bola táto súťaž vyhlásená, som vedela, že chcem zvíťaziť a dotiahnuť k výhre celý môj tím. Keďže sa moje kolegyne turistike ani behu veľmi nevenujú, tak mi bolo jasné, že ak chceme vyhrať, väčšinu budem musieť odmakať sama.

BehLysá hora

O Výzve

Výzva začala v 6. mesiaci 2021 a trvala presne mesiac. Ja bývam neďaleko Beskýd a preto som vedela, že pre mňa nebude problém nájsť kopce. A keďže pracujem ako zdravotná sestra na ARO (12-hodinové zmeny), tak som vedela, že to bude náročné nielen fyzicky ale aj časovo.

Prvý týždeň

Prvý týždeň som začala hneď výstupom na Lysú horu (1 323 m n. m.), kde som vyšla 2x a teda nastúpala som 1 510 výškových metrov a prešla spolu 21 km. Večer ma čakala nočná a tak som sa nechcela úplne vyšťaviť, prišla som domov, oddýchla si a išla som na nočnú, kde končím ráno o 6:00 a ihneď po nočnej som išla na Skalku (964 m n. m.), ktorá sa nachádza taktiež neďaleko v Čeladnej. Môj cieľ bol nastúpať aspoň 1 000 výškových metrov.

Lysá horaLysá hora - západ slnka

Skalka je kopec, ktorý nie je dlhý, čo sa týka vzdialenosti, zato si však každý nastúpaný meter poctivo odmakáte. Skalku som vystúpala 3x a na necelých 13 km som prekonala prevýšenie 1 085 výškových metrov. Unavená som sa išla domov vyspať, pretože ma čakala ďalšia nočná, po ktorej som plánovala ďalšiu túru, kde som nastúpala 1 250 výškových metrov.

Nasledoval víkend a 2 dni voľna v práci, išla som za priateľom na Slovensko a hneď v sobotu som navrhovala túru v Súľove, ktorú sme aj s priateľom pozerali deň predtým na YT MTHIKER a tam som nastúpala 871 výškových metrov a šli sme okruh, ktorý mal necelých 14 km v pohodovom tempe.

SúľovCyklovýjazd

Nasledoval oddych a keďže priateľ sa venuje cyklistike, v nedeľu sme si spravili cyklistický výjazd na Kohútku (913 m n. m.) (to som ani nevedela, či sa mi bude počítať aj cyklistika do nastúpaných metrov), tam som nastúpala 582 výškových metrov, čo sa mi nakoniec nezarátalo, pretože výzva sa týkala len turistiky a behu. Prvý týždeň plný športu a výškových metrov v nohách bol za mnou. A v číslach to vyzeralo nasledovne:

1. týždeň

Druhý týždeň

2. týždeň som začínala na Slovensku a v pondelok ráno sme sa s priateľom vybrali na Strážov (1 213 m n. m.), ktorý som si dala 2x a nastúpala som 1 010 výškových metrov na 10 km. V utorok ma čakala práca, preto som po túre a obede už išla naspäť do ČR a samozrejme cestou, keď som išla cez Kunčice pod Ondřejníkem, nad ktorými sa týči Skalka, tak som podľahla a vybehla ešte ju ešte raz, kde som si nabrala 500 výškových metrov.

Priehrada Šance z Lysej hory
Po tom prvom týždni som sa cítila veľmi unavená a tak som si povedala, že je čas na regeneráciu, takže v stredu som si dala pauzu a len som oddychovala a naberala sily na ďalšie dni. Vo štvrtok môj deň začal dennou v práci, kde som končila o 18:00 ale hneď po nej som šla na Lysú horu, kde som si nastúpala 1 092 výškových metrov. V nasledujúcich dňoch som už striedala Lysú horu a Skalku.

2. týždeň

Tretí týždeň

3. týždeň som zasa len striedala Skalku a Lysú horu, avšak prvýkrát sa so mnou v piatok po nočnej vybrali aj kolegyne na Lysú horu, aby nabrali tiež nejaké výškové pre náš tím. Bolo nás 5 a nastúpali sme každá 750 výškových metrov.

Lysá hora s kolegyňami
V sobotu som si vybrala nový okruh a to na Smrk (1 276 m n. m.) a odtiaľ na Lysú horu, ktorý mal necelých 27 km a nabrala som skoro 1 700 výškových metrov. Tento okruh zväčša chodím v tempe a teda aj bežím, trvalo mi to 3 hodiny 45 minút. Bola som už dosť unavená po celom týždni a tak v nedeľu som si len oddychovo dala Skalku.

3. týždeň

Štvrtý týždeň

Bol to pre mňa neskutočný zážitok, sa tak prekonávať a vydávať zo seba maximum...
4. týždeň som mala naplánovanú ku koncu týždňa dovolenku na Dolnej Morave a vedela som, že tam veľmi kopce očakávať nemôžem, preto som týždeň začala zhurta na Smrku, kde je strmý vertikal a podarilo sa mi pri jednom výstupe nastúpať 1 157 výškových metrov. V utorok zase to isté, lebo som potrebovala výškové, avšak zabudla som si pozrieť predpoveď počasia a pri ceste hore ma zastihla silná búrka a tak som sa musela otočiť a nabrala som niečo nad 950 výškových metrov. Poobede, keď sa vyčasilo, som však ešte stihla ísť na Skalku, kde som nabrala ďalších 650 výškových. Od stredy som mala už v práci voľno a tak som šla na Slovensko, kde mi priateľ našiel kopec priamo pre mňa a tak som ho musela hneď vyskúšať.

SmrkDolná Morava

Bol to Veľký Manín smerom z Podmanína, známy aj ako Manín vertikal, kde som na necelých 6 km nastúpala 1 113 výškových. Poobede som si dala na uvoľnenie nôh zbeh z kopca, keďže bolo krásne počasie a na ďalší deň, ktorý bol podotýkam posledný v kopcoch, som už presne vedela, akú destináciu navštívim. Áno, bol to Veľký Manín, kde som nabrala ďalších 1 100 výškových. Vyrazila som ihneď ráno, pretože poobede sme už odchádzali na Dolnú Moravu, kam sme zrovna šli v tej dobe, kedy túto oblasť zasiahlo tornádo, ktorého silu sme aj po ceste pocítili. Za celý víkend na Dolnej Morave som nastúpala necelých 800 výškových metrov a už mi začínali chýbať poriadne kopce. V nedeľu sme sa už však vracali domov, pretože priateľ mal povinnosti a tak som ešte v ten deň stihla vybehnúť na Smrk, kde som nabrala 1 215 výškových.

4. týždeň

Záver mesiaca

Posledné tri dni v mesiaci som chcela dať zo seba maximum a tak hneď v pondelok po dennej som šla zasa na Smrk, potom nasledovala nočná, po ktorej som šla na Slovensko za priateľom a teda môj plán bol jasný, ísť aj na Veľký Manín posledné dva dni a tým som aj ukončila tento mesiac plný výškových metrov a začala oddychovať. Za tieto posledné 3 dni som nastúpala necelých 3 000 výškových metrov na 24 km.

ManínManín

Zhrnutie mesiaca

Vo výzve som nakoniec nastúpala ako jednotlivec najviac metrov a ako tím sme skončili na 2. mieste. Baví ma poznávať svoje limity a neustále ich posúvať a rada sa zúčastňujem takýchto výziev. Bol to pre mňa neskutočný zážitok, sa tak prekonávať a vydávať zo seba maximum, aj keď som toho práve už aj v práci mala dosť.